Vi har precis köpt ett ganska stort (300 kvm totalyta) hus från början av 70 - talet och funderar på hur göra med ventilation. Nu är det självdrag med fläkt i ett av badrummen. Fönstren är många och original (dvs ej speciellt täta) så det fungerar säkert ok med tillluft, men eftersom det numera är bergvärme kan det tänkas vara sådär med funktionen i sin helhet.

Vart vänder man sig för att få oberoende test och råd för att utreda hur situationen ser ut idag och vad som bör göras? Valen svindlar och det verkar svårt att hitta någon som inte säljer en specifik produkt eller lösning. Hittills har jag frågar vår VVS kille men enbart fått vaga svar och råd. Jag har varken tid eller kunskap nog att sätta mig in i det här själv.

Tacksam för alla råd! :)
 
Jag tyckte de på skorstensknuten var bäst på att tänka kreativt och använda befintliga gamla system för att förbättra vår ventilation. De finns i Stockholm.
 
Bor ni i huset och upplever ventilationen/luftkvaliteten som dålig?
 
Det skulle nog underlätta om du angav i vilken del av landet du bor.
Det finns nog duktiga ventilationstekniker över all, men kanske ingen som täcker hela landet.

Här i södra Halland tycker jag att Inventor har varit duktiga i de få kontakter jag har behövt ta.
http://www.inventor.st/
 
Tack för svaren. Vi bor i Stockholm. Upplever inte luften som dålig men vad man kan läsa sig till så betyder det inte automatiskt att den är bra, speciellt på sommaren när självdrag skall fungera sämre.

Kollar med Skorstensknuten!
 
"if it ain't broke, don´t fix it" tänkte jag men det kanske känns skönt att kolla upp för er;)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
wireless2000 skrev:
...speciellt på sommaren när självdrag skall fungera sämre...
På sommaren kan man ju kompensera dålig ventilation med att ställa några fönster på glänt.

Om det inte är alltför bullrig utemiljö alltså.
 
E
Hej! Jag jobbar med ventilation dagligen på ett företag som producerar aggregat och ventilationssystem. Vi tillhandahåller de flesta lösningar och system som finns på marknaden. Gjorde faktiskt ett inlägg om just din frågeställning häromdagen:

https://www.facebook.com/1268456973...6845697345992/874942049203016/?type=1&theater

Där tar vi upp problematiken/kostanden för just den lösningen du har. Lite beroende på hur ert hus är beskaffat kan det vara värt investeringen att titta på en helt ny lösning, speciellt om ni tänkt att bo kvar ett tag. Om du tycker det skulle vara intressant så kan jag sätta dig i kontakt med någon av våra Certifierade Partners som kan titta på hur en lösning skulle kunna se ut för er. /Erik
 
Tack alla. Caroline, absolut om det visar sig att vi har bra ventilation är det ju ingen anledning att göra något. Men det vet vi inte säkert, att gå runt och sniffa känns inte så vetenskapligt :)

Vi är ute efter något som fungerar utan att behöva öppna och stänga fönster här och där. Finns ju ett 40 tal att välja på ink takluckor och glömmer man så regnar det in.

Erik tack för ditt svar också. Det är dock någon som inte har intresse av att sälja en lösning jag är ute efter i första hand, men det kan säkert bli aktuellt i ett senare skede
 
Jag tycker du ska ringa en riksbehörig funktionskontrollant som gör en funktionskontroll på ditt hus.
Ditt hus är inte OVK (obligatorisk ventilations kontroll) pliktigt men det hindrar ju inte att man kan få en analys av hur det är ställt med ventilationen.
Då får du även en oberoende besiktning som du sedan kan ta med dig till en eventuell entreprenör.

Besiktningsmän hittar du på boverkets sida här.

http://www.boverket.se/sv/om-boverket/tjanster/hitta-certifierade/

Där kan du även söka på område eller stad för att hitta någon i närheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.