Hej

Nu när det börjar bli kallt ute (-18 igår kväll), så mäker jag att hur mycket jag än eldar så får jag inte upp värmen över 19 grader i nerdervåningen och 21 i övervåningen..

Finns det något bra knep för att se vart värmen smiter ut??

Jag har märkt att det är dåligt isolerat runt fönstren i vissa rum, men det kan ju inte göra så mycket..

Själva väggarna ska vara bra isolerade.. gullfiber, timmmervägg och gullfiber igen..

Jag har i och för sig en kallkällare under farstun, och trappen ner har ingen isolering under sig, men det kan ju inte göra så mycket heller eller?
 
Hej!

Var tar du in luften till braskaminen? Har du ett spiro rör som mynnar ganska nära eldstaden, om inte så tar braskaminen luft ifrån hela huset och alla otäta skrymslen och vrår, säkert ifrån kallkällaren också.
Det är ganska många kubikmeter som försvinner upp i skorstenen.

 
Abuquir skrev:
Hej!

Var tar du in luften till braskaminen? Har du ett spiro rör som mynnar ganska nära eldstaden, om inte så tar braskaminen luft ifrån hela huset och alla otäta skrymslen och vrår, säkert ifrån kallkällaren också.
Det är ganska många kubikmeter som försvinner upp i skorstenen.
Jo, jag har ett rör som kommer ut en halvmeter från pannan..

Ska prova att se till så dörren till pannrummet alltid är stängd och se hur mycket det gör för värmen
 
Jaha, ja då vet inte jag iaf, såvida inte spiroröret är tätt eller för liten diameter i.
Föresten hur ser det ut på vinden? ca: 70 % av värmen sticker ju ut den vägen normalt sett har jag för mig.
 
Abuquir skrev:
Jaha, ja då vet inte jag iaf, såvida inte spiroröret är tätt eller för liten diameter i.
Föresten hur ser det ut på vinden? ca: 70 % av värmen sticker ju ut den vägen normalt sett har jag för mig.
Ligger ett lager gullfiber och sedan ungefär 40 cm kutterspån
 
Drar det ngn stans?
Känn runt fönster och ytterdörr. Lite kalldrag här och där blir i slutändan mkt kall luft. Då spelar det mindre roll om det är välisolerat.

Är radiatorerna tillräckligt varma (antar att det är vattenradiatorer)?
Kan det vara så att det inte shuntas ut nog varmt vatten?

/Jögga
 
jorwes skrev:
Drar det ngn stans?
Känn runt fönster och ytterdörr. Lite kalldrag här och där blir i slutändan mkt kall luft. Då spelar det mindre roll om det är välisolerat.

Är radiatorerna tillräckligt varma (antar att det är vattenradiatorer)?
Kan det vara så att det inte shuntas ut nog varmt vatten?

/Jögga
Jo, radiatorerna är varma och goa...

Men finnns det något bra och smart sätt att upptäcka drag på?
(Förutom att gå känna med handen, för det är ju rätt uppenbart)
 
Ljus reagerar rätt bra på drag....stearinljus alltså - tända....  ;)
 
Läckage är ganska måttliga förluster normalt. C:a 0,2 oms/h brukar man räkna med. Det stora är ju transmissionsförluster samt ventilation.

Kan vara så enkelt att din panna är underdimensionerad.
 
Stringfellow skrev:
Läckage är ganska måttliga förluster normalt. C:a 0,2 oms/h brukar man räkna med. Det stora är ju transmissionsförluster samt ventilation.

Kan vara så enkelt att din panna är underdimensionerad.
två 500 liters acktankar + det som är i kombipannan borde vara tillräckligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.