Efter man har haft byggsamråd - vart tar försäkringsbrevet på byggfelsförsäkringen vägen som man ger till sin handläggare på kommunen? Förvaras det bara där eller skickar de det vidare?

Är lite nyfiken på gången med alla papper!
 
Det sparas väl med handlingarna för bygglovet.
Kommunens uppgift är att kontrollera att du tecknat byggfelsförsäkring efter som det är ett krav för att du skall få bygga enl PBL.

/Patrik
 
Men de kontrollerar det väl genom att man lämna in en kopia på försäkringsbrevet? Sen är de väl bara förvaringsställe åt mina papper? Det är ivarjefall den synen jag har på kommunen! Alla papper man lämna in stämplar de, sen får de ligga i några "in"-lådor några veckor, sen tittar någon på dem och efter det hamnar de i en dokumentlåda där de ligger tills någon antingen begär att få se dem eller kommunhuset brinner ner. Förmodligen det senaste.

Har jag fel?
 
Kommunens arkiv kan vara värdefullt efter en tid när huset sålts i ett ental omgångar och alla handlingar och ritningar försvunnit mellan ägarbyten. Då kan man alltid få bygglovsritningar och tekniska beskrivningar från kommunen, och om något fel uppstår innom 10 år efter bygget så kan en ev köpare få reda på var byggfelsfärsäkringen för fastigheten är tecknad, byggfelsförsäkringen gäller ju även i andra hand den följer med huset.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Kommunens arkiv kan vara värdefullt efter en tid när huset sålts i ett ental omgångar och alla handlingar och ritningar försvunnit mellan ägarbyten. Då kan man alltid få bygglovsritningar och tekniska beskrivningar från kommunen, och om något fel uppstår innom 10 år efter bygget så kan en ev köpare få reda på var byggfelsfärsäkringen för fastigheten är tecknad, byggfelsförsäkringen gäller ju även i andra hand den följer med huset.

/Patrik
Instämmer!

Arkiven kan vara en källa till ovärderliga kunskaper om något oväntat händer under vägen. (konkurser, försäljningar etc.)
 
Kommunen har samma krav på sig som andra företag, dvs de måste förvara handlingar som ska arkiveras brandsäkert.
 
Det är ju bra att de har någon funktion! ;D

Nä nu ska jag vara snäll! Jag funderade på vad de gör med alla papper som jag har lämnat in. Lägger de ner det direkt i arkivlådan eller fyller de faktiskt någon funktion mer än att de blir bra-att-ha-papper?
 
Tirilk skrev:
Det är ju bra att de har någon funktion!  ;D

Nä nu ska jag vara snäll! Jag funderade på vad de gör med alla papper som jag har lämnat in. Lägger de ner det direkt i arkivlådan eller fyller de faktiskt någon funktion mer än att de blir bra-att-ha-papper?
Så länge bygget pågår och fram till slutbesiktning, finns handlingarna lätt tillgängliga.
Att kommunen sparar/arkiverar handlingar/beslut, är nödvändigt för den allmänna dokumentationen. Din kommun har kanske funnits där i 500år, och kommer kanske att få vara där i 500år till, med allt dokumenterat, eller näst intill ;D så det lär bli ett antal dokumentskåp ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.