Hej,

Fått godkänd ansökan på ny avloppsanläggning på våran fastighet, tidigare var det 3-kammarbrunn för BDT och sluten tank för WC. Nu blir det ett minireningsverk av modellen Uponor Clean 1. Vi behöver ingen efterföljande rening då vi har normal skyddsnivå. Att vi valde reningsverk var främst att vi har relativt liten tomt (1600m2).

Den tidigare 3-kammarbrunnen har haft utloppet i ett dike på vår tomt, som dessvärre är 1 meter från vår djupborrade brunn, så vi har nu valt att förlägga reningsverket på andra sidan tomten, där saknas dock ett dike.

Att gräva ett nytt dike känns svårt då vi isåfall måste runda jordkällaren.

Kan man göra någon form av grusbädd för att infiltrera vattnet på 5-10m2? Alternativt såg jag i en annan tråd där någon tänkte släppa ut det i en regntunna sedan till en damm i förmån för djuren, inte helt dumt, skulle det vara en bra lösning?

Finns alltid möjligheten att dra utloppet hela vägen till det gamla diket, tvärs över tomten, men det känns inte riktigt OK att släppa ut det vattnet så nära brunnen? Det är väldigt bra lutning på tomten mot vägen.

Bifogat karta för att det förhoppningsvis ska bli lättare att förstå

Schematisk tomtkarta som visar placering av reningsverk, brunnar och avlopp i anslutning till en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gräva och anlägga en stenkista?
Hur tar ni om hand dagvattnet?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Gräva och anlägga en stenkista?
Hur tar ni om hand dagvattnet?
Ja jo det har slagit mig, det var väl tanken också, men hur är det om reningsverket typ får "slamflykt", kan det ens hända? Bör inte stenkistan slamma igen rätt fort då?
 
R ramafred skrev:
men hur är det om reningsverket typ får "slamflykt", kan det ens hända?
Sådant känner jag inte till.
Har själv traditionell trekammarbrunn, infiltration och stenkista.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sådant känner jag inte till.
Har själv traditionell trekammarbrunn, infiltration och stenkista.
Nej jag blev osäker så tänkte jag frågar hellre om någon annan vet.

Kom väl lite av Uponors anvisningar med. Det står dock efterpolering, även om det inte behövs så blir väl en stenkista det, typ.

Teknisk ritning av Uponor avloppssystem för hushållsavloppsvatten med mått och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av anslutning av avloppsrör till reningsverk genom vägg med textanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.