Hej!

Vi har planer på att kanske bygga ett hus. Vi gillar Trivselhus och har bara hört bra om dem och att deras standard ska vara ganska hög. Vi har inte varit i kontakt med varken trivselhus eller banken men sneglar endel på tomter som säljs utanför hustillverkaren. Vart sjutton ska man börja?!
Vi har lånelöfte från banken på ca 3,2. (det var innan min mans lönehöjning på ca 4000kr). Vi har ca 500-700 000 i kontanter som är inräknat i det lånelöftet.
Så nu har jag lite frågor jag hoppas nån kanske kan svara på? Vill verkligen få lite hjälp innan man kontaktar banken.
1) Lånar man pengar till tomten från banken?
2) Om man har mycket bra kontakter ( typ gratis material) på tex på golv och kakel + annat. Tjänar man mycket på att bygga endel själv? Vad finns det för olika alternativ om man inte bygger "totalentrepenad, eller nyckelfärdigt"? Kan man välja bort tex kakel o golv osv för det man vet man kan ordna själv?
3) Vad jag har hört så kostar ett "vanligt standard hus" fr trivselhus på ca 130-150m2 ca 2 milj nyckelfärdigt. Ni som har byggt, vad är er uppfattning om priset? Stämmer det? Eller kan man komma ner lägre om man gör endel jobb själv?
4) Det vi undrar mest över är hur ni har räknat då ni har köpt tomten. Man måste ju verkligen veta vad man har råd att köpa en tomt för så man verkligen får lån sen till huset och så att man klarar det. Tycker det verkar riktigt svårt o veta hur man ska tänka när det gäller det här. Nån som kan berätta lite hur ni gjorde? Tex, det är ju först när man har tomten man vet vad markarbete osv kostar.......vart ska man börja?!?

Hoppas nån orkar svara på alla min frågor :)
 
Det bästa är väl att träffa Trivselhus så gör de en kalkyl åt er. Oftast brukar man dock utgå från att man har en tomt så man vet vilken typ av hus man kan bygga.
 
Vi gjorde så som ni, att vi började med att fråga om lån, lånelöfte. Vårt största problem var att hitta en bra tomt i rätt läge. När vi väl fick en bra tomt gällde det att hitta ett hus som passade oss och tomten.
Vi valde tillslut Trivselhus för kvalitén och att de förstod våra önskemål.
Nu har vi valt att inte göra något själva mer än att välja en annan leverantör av kakelugn än "deras". Där kan jag säga att de blev "sura" och väldigt samarbetsovilliga dock endast avseende den biten.
Säkert är det möjligt att göra mera själv men kontakta Trivselhus.
 
Trivselhus ligger ofta kring 14-15000 per m2, så om ni bygger ett hus på 140 m2 hamnar notan kring 2 Mkr. Men sedan tillkommer tomt, markarbeten, bygglåneräntor, avgifter för pantbrev, VA, bygglov, kvalitetsansvarig mm. Räkna även med lite tillval utöver standard. Tänk slutligen på trädgården som kan kosta en del. Obs att Trivselhus oftast arbetar med delad entreprenad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.