Jag håller på att avsluta byggandet av ett uterum. Min fundering är vart jag skall avleda vattnet från uterummets stuprör? Uterummet är på ca 25 m2 så det blir väl en del vatten antar jag. Ska man gräva ner något rör i gräsmatten och leda bort från uterummet?

Husets ordinare stuprör är anslutet till kommunens dagvatten men den anslutningspunkten är 10 m bort på andra sidan uterummet.

Tacksam för förslag.
 
Minst problem i framtiden får du om du ansluter till dagvattenbrunnen.
Om gräsmattan lutar från huset kan du ju alltid släppa ut vattnet direkt med en utkastare men gissar att så inte är fallet eftersom du frågar.
Att gräva der ett rör i gräsamattan funkar bara om du kan släppa ut vattnet i ett dike eller på en lägre punkt där vattenmängden inte ställer till något problem.

Tyvärr blir det nog till att gräva de 10 metrarna till brunnen :(
 
Tack för tipsen.
Gräsmattan sluttar ner från uterummet och är alltså på en lägre punkt. Jag provar därför att gräva ner ett några meter långt rör i gräsmattan eftersom det blir enklast. För att istället komma till dagvattenbrunnen måsta jag passera runt ett trädäck viket blir en extra omväg.
 
Liten varning dock för att vattnet inte hinner rinna undan vid skyfall om röret slutar under mark, risk för översvämning i hängrännan...någon kubik stenkista vid mynningen kan ju hjälpa. Och glöm inte lövrensen...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.