har ett garage av 145x45 regelvirke.

tänkte plasta och sätta 45x45 som installationsskikt innanför regelstommen


eftersom väggarna är så pass hög 4,40 låg jag på gränsen vad virket klarade av och en konstruktör rådde mig att sätta in ett par 195x45, på vardera sida om fönstren. jag skulle sova tryggare då sa han (klok man)
och sedan limma och skruva osb bakom gipsen.

2 problem kom jag genast på med att göra detta.
1 det blir svårt att sätta liggande 45x45 invändigt då man har en lodrät regel "i vägen" i vart 3-4 fack (den extra 195an)
ska man ändå sätta dem liggande,eller kanske lika bra å sala på stående?

2 jag kan inte sätta plasten som jag tänkt, på 145:an eftersom samma reglar blir i vägen=)

kan inte heller sätta plasten på 195an dvs bakom osbn om den ska limmas mot regeln?

kan jag sätta plasten mellan osb och gipsen?
 
Du får tillverka 5 mm mellanlägg så att de horisontella 45x45 reglarna linjerar med de stående 45x195.

Ska garaget vara uppvärmt till rumstemperatur på vintern? Om det bara är uppvärmt ibland eller till en låg underhållstemperatur bör du inte ha någon plast alls, utan någon form av mer ånggenomsläppligt material.
 
Det är påreglat även utvändigt med 45mm så jag skjuter in 195 an så den hamnar 45 mm innanför regelstommen tänkte jag:)

Har bara tänkt ha underhållsvärme, typ 10 grader.. sen kanske mer över helgen eller så om man ska va där å meka.

Det kommer nog vara varmare där inne än utomhus för det mesta iaf:)

Det blir även övervåning i ramverkstakstolarna, delvis kommer det säkert vara värme på mer där än i garaget..
 
Helt ok med plast mellan osb och gips. Men du måste vara väldigt noga med genomföringarna för el och vvs i plasten då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.