Hej!
Har ett litet akut problem med ett körsbärsträd.
Igår blåste en gren av och skadade även stammen.

Tänkte se om det är någon som har någon idé hur man skall agera...

Har kapat grenen och sen försökt att spänna tillbaka. Vet inte om det är lönt eller om man bara skall täcka sårytan med sårbalsam tex...

Ett körsbärsträd med en avbruten gren som hänger ner och har skadat stammen, omgiven av gräs och annan vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gren på körsbärsträd som brutits av och skadat stammen. Stammen och grenen är synliga med båda delarna liggande nära marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett körsbärsträd med en skadad stam och avsågad gren, där stammen är sammanspänd med färgade remmar för att försöka stabilisera trädet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädet är rätt ungt. Kanske 12 år.
Grenarna kan ha varit lite svagare pga att det är ett familjeträd och är ympade.
 
Jag tror inte att det kommer att växa ihop. Min gissning är att det är bättre att såga bort hela biten. Lämnar man ett hålrum så kommer det att samlas skräp som håller fukt och det blir sämre än att ha det öppet. Det är en permanent skada. Men trädet kan leva länge i alla fall. Man kan se på brottet att det varit på gång ett tag.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Om du tittar på bilden ser du att trädet är rötskadat där det delat sig. Man skall aldrig kleta på någon balsam eller liknande, det hjälper inte utan förvärrar mögelangrepp.

Tyvärr fungerar försök till uppbindning på samma sätt. Trädet är svårt skadat och stammen/grenen kommer inte att växa ihop, rötan härjar redan i trädet. Det kan leva ett antal år ännu men det blir aldrig ett friskt och vackert träd igen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Felet gjordes för många år sedan när dålig kronuppbyggnad tilläts som gjorde trädet känsligt för att spricka på detta viset. Som dom andra skriver, kapa hellre bort den lösa biten så luft kommer åt att torka ut den nakna veden och bered dig på att trädet inte kommer bli jättegammalt. Kanske plantera ett annat som kan få växa till sig medan detta ännu lever och ger frukt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hej och tack för svar...

Kan nämna att "felet" med kronuppbyggnad gjordes redan innan köp... :)

Trädet är ett så kallat familjeträd. Den grenen som stormen tog var ympad. Därav att den så kallade "rötan" haft en naturlig möjlighet att etablera sig. Värt att notera var att den "sorten" hade mer växtkraft och etablerade en för kraftig gren i förhållande till trädet. Den hade beskurit kraftigt men inte tillräckligt. Lätt att vara efterklok...

Efter en del goda råd kokade det ihop till att kapa bort allt som inte var friskt. Dra ihop det resterande och täta med sårbalsam som skulle få härda för att förhindra fukt.

Om trädet inte själv byggt över skadan, rensa och låta trädet sköta sig självt. Det blir lite pest eller kolera. Men man lär sig på vägen.

Så det har sina fördelar och nackdelar med familjeträd...

Tack för bidrag igen!
 
Jag ser egentligen inga fördelar med familjeträd.
 
yonna yonna skrev:
Jag ser egentligen inga fördelar med familjeträd.
Haha, jajo... men för de med en liten tomt och kanske bara plats för ett träd är det lite kul.
 
Helt OT men på ca 170 kvm odlad trädgård har vi en trestammig al, två bigaråträd, en ginkgo och en liten japansk lönn...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag sätter högstammade fruktträd. Då kan man ha många - och kan utnyttja marken under. Kräver dock bra stege och fruktplockare på lång pinne. Dessutom måste man beställa trädet. Handelsträdgårdarna har ofast mindre fruktträd för just dessa små trädgårdar (där träden kräver mer plats) 😉.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.