Hej,

Vart skall man placera luftvärmepump för denna planlösning? 1 plansvilla 138 kvm.
 
  • planlosning nu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den korta väggen längst ner på bilden.
Det kommer ändå bli kallt i de små rummen, de behöver tillskottsvärme. Om du inte stänger dörrarna så får du in värme, men det blir det några grader kallare än i stora rummet.
 
Problemet med placering mittemot eldstaden är att det antagligen är en plats ni använder för tv?
Vid kallare väder så kommer fläkten att jobba ganska hårt och ger då mycker ljud.

Ett alternativ kan vara på korta väggen mot duschen vi entrén om den får plats. Vinklad mot sovrummen så får du även denna del av huset värmt. Denna lösning ger även fördelen att blöta bolv beroende på blöta/snöiga skor torkar snabbt

Det är alltid svårt att få en perfekt lösning, det handlar alltid om en massa kompromisser
 
Kortväggen längst ner eller kortväggen längst upp skulle jag placera den beroende på vad utrymmena används till.

Vart bor du någonstans i Sverige? bor du långt söderut så tror jag att en luftpump av lite större modell klarar att värma hela den där våningen själv utan någon tillskottsvärme alls, så länge som dörrarna är öppna givetvis.
 
Om den får plats ovanför dörren till duschen så skulle nog det funka. Då blåser den den varma luften genom hallen och hindrar dessutom kylan lite att komma in när ytterdörren öppnas..

Alternativt kortväggen längst ned.

Inomhusenheten tar inte stor plats och låter heller inte särskilt mycket. Det är utomhusenheten som för mest liv. Av egen erfarenhet så vet jag att den vill du ha så långt ifrån sovrummen som möjligt.

Vart leder trappen som ser ut att gå uppåt? Var det inte ett enplanshus?
 
Tack för svar, försöker svara på alla era frågor:

Rummet vid kaminen kommer antagligen användas som matrum

Huset finns i Sthlm

Trappan går upp på vinden, det är ett enplanshus
 
Är det altan kopplat till det rum ni ska ha som matrum? isåfall är det ingen höjdare att ha utedelen på altanen.. tar upp en del plats samt att den låter en hel del när den är igång, fast troligen har man den ju avknäppt under den del av året då man brukar vara på altanen.
Jag skulle inte tränga in den på någon vägg vid duschen då den varma luften troligen kommer stanna upp en del i de trängre gångarna vilket ger att pumpen känner av den värmen och knäpper av sig snabbare än om den får blåsa iväg den varma luften långt så det blir större luftombyte i huset.
 
Orcus: Nej ingen Altan
 
it-snubben skrev:
Om den får plats ovanför dörren till duschen så skulle nog det funka. Då blåser den den varma luften genom hallen och hindrar dessutom kylan lite att komma in när ytterdörren öppnas..

Alternativt kortväggen längst ned.

Inomhusenheten tar inte stor plats och låter heller inte särskilt mycket. Det är utomhusenheten som för mest liv. Av egen erfarenhet så vet jag att den vill du ha så långt ifrån sovrummen som möjligt.

Vart leder trappen som ser ut att gå uppåt? Var det inte ett enplanshus?
Jag har en IVT Nordic Inverter och inomhusdelen dånar hemskt mycket. Vår inomhusdel sitter i trapphuset som gränsar mot två sovrum och stomljudet som blir av denna är inte att leka med. Helt omöjligt att sova i oväsendet.

/Jocke
 
samj skrev:
Jag har en IVT Nordic Inverter och inomhusdelen dånar hemskt mycket. Vår inomhusdel sitter i trapphuset som gränsar mot två sovrum och stomljudet som blir av denna är inte att leka med. Helt omöjligt att sova i oväsendet.

/Jocke
Hos oss är det tvärtom. Vi gjorde misstaget att sätta utomhusenheten på väggen utanför/nedanför sovrummet.

Inomhusdelen hörs knappt, medans ljudet från utomhusenheten fortplantar sig i ytterväggen. Ändå sitter den på källarens betongvägg och inte i träpanelen.

Vi har en Sanyo, Men jag antar att det inte bara är märket som avgör, utan också egenskaperna i materialet som man monterar inom-/utomhusenheterna på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.