Hej,
Är i precis i läge att bestämma hur jag skall placera mitt kommande nybygge av hus på tomten. Huset är Villa Västervik från Smålandsvillan och jag har i princip bestämt i vilken riktning jag skall placera huset samt garaget.

Dock är jag osäker hur nära jag skall placera huset mot den mindre väg som angränsar mot tomten (denna sträcka är markerad med ett A på ritningen).
Då denna sida av huset avgränsar mot en mindre väg (som är en återvändsgata) så kommer denna delen av tomten att ha viss insyn från bilar och gående.

Därför känns det som att man kommer att vilja ha tomtens större område för aktiviteter (bollspel, sola, etc.) på husets baksida. Av denna orsak vill jag placera huset så nära vägen som möjligt så att jag får så stor baksida som möjligt.

Dock vill jag inte att huset skall ligga för nära tomgränsen mot den mindre vägen så att det känns som att folk från vägen kan kolla in i vardagsrummet. Ligger huset för nära tomtgränsen så kommer ju denna del av tomten även att bli så liten att man inte kan ha den till någonting.

Min fråga är alltså hur nära jag skall placera huset mot vägen så att jag dels får en så stor baksida som möjligt samtidigt som huset inte får komma för nära vägen för insyn och att man skall kunna utnyttja tomten mellan huset och vägen till nått.
Som det är nu så funderar jag på att lägga huset 7 – 8 från vägen men jag är ytterst tacksam för andra förslag och resonemang.

Här kommer fakta om tomten och huset:
Tomtarea: ca 970 m2 (ca 28 m x 34,5 m)
Hustyp: Villa Västervik från Smålandsvillan
BYA (Byggnadsarea): 7,97 m x 13,37 m

MVH,
Anders
 
  • Hus__garge_p_tomt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog ha valt att placera kåken ganska precis som på bilden. Insyn går ju alltid att reducera med buskar mm. Har man dessutom huset på en liten höjd (kulle, grushög...) så minskar insynen direkt!
 
Jag tycker att huset ligger bra som det gör, däremot så känns det lite knasigt att lägga vardagsrummet mot framsidan, personligen så skulle jag vilja ha det mot baksidan och köket mot framsidan (eller båda mot baksidan). Och likadant så skulle jag lägga tvättstugan mot garaget och använda det som grovingång.
 
Hej,
Tack för era båda svar.
Angående det sista svaret så går det inte att ändra planlösningen nått större på Villa Västervik. Vill jag ha vardagsrummet eller grovingången åt något annat håll så måste jag vrida på hela huset.
MVH,
Anders
 
Jag skulle säga att det som spelar störst roll är väderstrecken. Insynsskydd av olika höjd går alltid att ordna med hjälp av buskar och träd men en tomt med största ytan i norr blir skuggigare och svårare att både utnyttja och odla på. Jag skulle inte ta så stor hänsyn till vägar, andra hus etc utan istället placera huset så att tomtytan hamnar i söder-västerläge. Då får ni sol hela dagen och kan sola, grilla i kvällssolen osv. Ibland ser man att folk tex har klämt in ett bord på den smala remsan mot gatan bara för att överhuvudtaget kunna få någon kvällssol. Då har man inte tänkt till när man placerade huset.
 
A
Jag hade nog placerat huset ungefär som det ligger på tomten, vi har en något liknande tomt, granne mot norr och öster, väg mot söder och väster, vi har placerat huset ganska långt upp mot norr på tomten för att få en stor altan i söderläge där vi slipper insyn från grannar, vägen är endast infartsväg till tre tomter, tänk på vädersträcken vid placering av huset, hur vill ni kunna utnyttja solen? Grannar och insyn från dessa kan ju alltid fixas till med en häck, staket eller något annat skydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.