Kommunen skall gräva för VA och resp fastighet får möjlighet att påverka vart anslutningspunkten skall ligga. Vi har en skafttomt med planerade byggnader, och vill att anslutningen skall vara optimal för båda tomter, men inskränka marginellt på byggrätten för den sydliga där rör mm måste gå vi avtalsservitut.

Vart skall vi placera anslutningspunkten? (Någonstans på gröna området i bilden)

Se bild, byggnader får placeras som närmst 2,5m från tomtgräns. Groventre med elcentral, värmepump mm placeras i husets sida mot garaget.


Som det ser ut nu är den placerad mitt i, men det är enligt mig en dålig lösning då rör, ledningar, mm till norra fastigheten knappast kan gå under vårt tilltänkta hus. Min högst amatörmässiga gissning skulle vara att lägga den längst till vänster i bilden, då elcentral troligast sitter i groventren (?). Den norra fastighetens rör mm kan dras i obebyggd gräns, under infartsväg, och vidare till befintligt hus.

Några kommentarer som kan bringar klarhet i detta? Tack, Med vänlig hälsning Johan

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OM det går att få till det så att VA etc kan förläggas under skaftvägen är det en rejäl fördel för då blir det inte fråga om att gräva upp någon annans trädgård den dagen man behöver komma åt det.
 
Jo en del trädgård blir väl uppgrävd, men lite gräsmatta på sin höjd. Är detta en bra lösning?

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja om ni måste ha förbindelsepunkten inom det gröna området (jag skulle föredra om det gick att ha den där infart via servitut mynnar i gatan och mata husen ovanifrån så att säga.) Så är väl den dragningen du skissat där den bästa av vad som går att få till. Bästa är väl om man kan lägga ledningen så eventuell häck/staket klarar sig även om ledningarna ska grävas upp men även lägga det så att det blir ordentlig frigång till planerade garagets grundmur.

Oavsett måste det till servitut (official eller inskrivet avtalsservitut) för det övre husets ledningar. Se även till att dokumentera ordentligt exakt var rörgraven går. Förslagsvis på karta till servitutet med måttsättning från både hushörn och gränspunkter så att det blir enkelt även för en lekman att hitta ledningen. (Även om det är koordinatsatt så det går att mäta fram med totalstation är oftast måttbandet och kända punkter det som kommer att nyttjas i verkligheten)

Edit: Jag skulle personligen lägga nya husets ledningar rakt upp och dra in dem framme vid garaget eller lägga dem via garaget om det ska vara varmgarage med golvbrunn etc. Detta för att öka tomtytan som går att ha träd etc på.
 
Kommer garaget att stå kvar om man måste gräva upp ledningen i framtiden från övre huset?
Varför inte på andra sidan?
 
Tack för synpunkterna!

@Cicaro

Tror jag läst att det behövs ca en skopbredd (60 cm?) för att gräva med VA, el mm. Då har jag 2,5m att spela på från tomtgräns till garage, där det skall få plats häck, skopbredd, säkerhetsavstånd till garage. Hur långt bör det vara till garageplattan minst, räcker nån meter?

Saken är att jag inte vet vart garaget mm skall stå men kan väl måtta. Se bild, var det något i stil med "gröna" linjer som du menar? Se bild nedan.

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@ prototypen

Jag tänkte att elcentral, värmepump mm kommer vara i tvättstuga/groventre som kommer finnas på sidan som vätter mot garaget. Kanske är lämpligast är placera på detta sätt då, eftersom el, VA mm går från punkten, men vad vet jag som bor i lägenhet idag? =)


Sedan kanske man bör ta i hänsyn hur tomtgrund ser ut, undvika berg i den mån det går t ex. Men jag har ingen aning, hur tar man reda på sådant och vad skulle det kosta?

Tack, Med vänlig hälsning Johan
 
Grannen har problem med detta, hans garage ligger närmare än 2,5 m från det kommunala avloppet. Kommunen tar inget ansvar för garaget OM de behöver gräva upp.
Hans "vedbod" ryker vid en ev uppgrävning.

Men måste båda husen anslutas på samma ställe?

Protte
 
Snackade med frun som jobbar med kommunalt va. Räkna med 4-6 meter bredd som ryker om man behöver gräva upp servisen beroende på jordmån
 
Nej jag tänkte inte som den gröna. Tänkte snarare som ett r. Dvs att dra rakt upp i gemensam rörgrav och sen svänga ganska tvärt höger när närmar dig garaget. Dvs skapa så mycket yta utan ledningar under. Där är väl dock frågan hur skarp böj du kan ha på avloppet
 
@prototypen
Ja det ansluts till samma punkt. (Jag ska dubbelkolla detta)

@ Cicaro
Jo det låter lämpligast att gräva ned dem i samma rörgrav så gott det går. VA:at ska nyttja tomtens lutning så jag antar att det finns krav på minsta lutning, dvs 90 graders böj är ej OK. 4-6m.... låter svettigt.
 
Jo, Frostfritt är ca 1,7m ner i backen och beroende på jordmån krävs lutning 1:2 eller flackare för att det inte ska rasa ner när man gräver (och för att det ska vara säkert för den som arbetar i schaktet.)

Sen finns tekniska lösningar för att klara sig med smalare schakt (spontning etc) eller ytligare förläggning (isolering)

Problemet som uppstår när du får ett servitut som belastar fastigheten är att du inte får äventyra ledningen, dvs det kommer bli minsta avstånd vid byggande, trädplantering etc. Det är visserligen saker man får tänka på för sina egna ledningar också, däremot får man snarare skylla sig själv om man måste byta ett avlopp i förtid :)
 
Jo, Frostfritt är ca 1,7m ner i backen och beroende på jordmån krävs lutning 1:2 eller flackare för att det inte ska rasa ner när man gräver (och för att det ska vara säkert för den som arbetar i schaktet.)

Sen finns tekniska lösningar för att klara sig med smalare schakt (spontning etc) eller ytligare förläggning (isolering)

Problemet som uppstår när du får ett servitut som belastar fastigheten är att du inte får äventyra ledningen, dvs det kommer bli minsta avstånd vid byggande, trädplantering etc. Det är visserligen saker man får tänka på för sina egna ledningar också, däremot får man snarare skylla sig själv om man måste byta ett avlopp i förtid :)
 
Efter dialog med ansvarig mark-entreprenör kom vi fram till att det var möjligt (och rekommenderat) att ha två anslutningspunkter, så vår kommer placeras kortast väg till huset, och övre tomts löper längs ena långsidan. Orangea punkter i nedan bild.

IMG_4190 ansl 25%.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.