Tänkte skriva lite om mitt pågående köksprojekt – egentligen har det redan pågått i en vecka varav 3 dagar kan anses vara någorlunda effektiva men jag hade strul med kameran - såklart att överförings sladden är borta när man behöver den. Vår plan är att bygga ut köket och göra det större med mer bänk yta och förvaring – projektet påbörjades egentligen redan förra året då vi byggde ett burspråk under vår lilla balkong som lade till drygt 2m2 till köket och flytta den lilla toaletten en meter som gav lika mycket till. Jag gör allt själv och räds inte att peta runt, men håller mig borta från 3fas o säkringsskåp – allt annat känns inte svårt och är det så frågar jag nån eller googlar – vilket jag säkerligen kommer att göra här.

Huset är byggt 1930 och inte alldeles rakt – faktum att under mina tidigare projekt (badrum, toa, burspråk samt diverse riva väggar) har det visat sig att de som byggde här tidigare inte verkade bry sig så mycket om elsäkerhet eller några andra regler – eller så kanske man gjorde så förr vad vet jag.


Hursomhelst – vi är inga byggnadsvårdare och de som gjorde jobb här tidigare var det inte heller – bara så ni som rappar med kalk o hyvlar er egen panel inte mördar mig med en rostig kniv:) Men vi vill att det ska se lite gammalt ut, så ni kommer inte hitta rostfria grejer eller en massa lysdioder överallt. Det finns inte några sådana plastmattor som alla inredning program lägger ut tunnland av – vi kör på olika paneler o trägolv men räds inte för att ”fuska” för att spara tid.


Dag 1 – Det var bättre förr, eller var det?
Det gamla köket revs ned och vitvaror plockades bort – måste säga att det var rätt fina solida grejer – men spisen hade tex inbyggd micro o pyrolys vilket verkar rätt ballt 1980, men jag vet inte säkert för jag var bara 4 då. Nu ska det stoppas in ett Ikea kök o Bosch vitvaror – det är nog rätt mycket billigare grejer än miele/de Dietrich o det tyska köket med solida luckorna men det nya fungerar förhoppningsvis bättre än de gamla grejer som började trilla i bitar. Vi hade en stor brasa av allt gammalt – mitt lilla bidrag till växthuseffekten.

På planritningen ser det ut som om det kommer vara rätt lite utrymme - men det är inte helt korrekt där eftersom bordet är jättestort och vi kommer att ha en platsbyggd bänk mot väggen istället för stolar som antagligen sparar lite ytrymme.
 
  • Planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3d 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3d 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi började riva bort de gamla spånskivorna från väggen samt rivning av den gamla toans vägg – allt satt det såklart tapet o väv på.

Golvet frilades även - tidigare satt där klick golv på en plastmatta som var limmad på en tunn spånskiva. Golvet under var inget att rädda - en massa håll i det och vi var tvugna att såga bort en sektion som inte var korrekt sanerad efter nån gammal vattenskada.

Det visade sig att vi hade ful el o ful vatten. Det satt kopplingar i väggen och naturligt vis satt hela den stammen inklusive avloppet (gjutjärn) precis ovanför bergvärmepumpen i källaren – ni som har en så vet hur mycket andra rör som går ovanför en sådan. Gjutjärnet slog jag sönder med hammare/kofot samt – delar av det var igensatta upp till 80% med diverse organiska material som luktar mindre gott – tur att man har en halvmask.

När det var gjort kunde jag få in en rörkap/bågfil hjälpligt men det tog mig över en timme att såga bort ett 16mm rör (jupp det finns sådana) eftersom jag bara kunde dra bågfils bladet någon centimeter – ett drygt o skitigt arbete man helst inte vill göra. Efter många timmar när jag skulle proppa igen vattnet gick en av de gamla delarna sönder – sprack rakt av, o det var inte så konstigt som de såg ut på insidan – det var bara att åka iväg o köpa en ny koppling. Lika mycket tur var det med elen – såklart var delar av den dragna från övervåningen med ”krutstubin” trådar av tjärpapp – 3fas till spisen sen hade de tagit nolla o jord från en annan grupp, kul... Resten var inte lika illa men det fanns jordat o ojordat blandat, gömda dosor o sist men inte minst var grupperna spridda i elcentralen i källaren o på övervåningen – det kommer bli ett helvete att få ihop allt det där korrekt.

Murstocken som kom fram ska vi rädda - men den ser rätt sorglig ut just nu.
 
  • Ful el.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ful vatten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det skall vara lättstädat - av den anledningen kan man inte ha en massa hål i golvet. Det tar ungefär en dag att lägga 25m2 22mm spån för mig inlusive lappning och rättning visade det sig. På ren pricinp (lathet) vägrade jag flytta ur vår side by side kyl/frys eftersom den väger för mycket - så det var bara att skuffa runt på den så den inte var i vägen men det gick fint.

Läste någonstans att det är vanligt att golvet sluttar mot ytterväggarna i gamla hus eftersom grunden sätter sig mer på dom delarna då den fryser medans dom inre inte gör det - sant eller falsk vet jag inte - men det är så på vårt hus iaf - bubblan är inte på mitten men enligt mig nära nog. Lite kul är att den nya delen - burspråket är helt rakt men det går ju inte om resten av golvet lutar så fuskade jag lite o byggde in ett litet fel så golvläggningen skulle gå enklare. Skjut mig ;)

På bilden syns även lite av taket - orginal pärlspont som vi tänkte rädda o kompletera med ny - ni kan även skymta en rulle silvertejp, hade det legat en tub med fog där kunde man säkert säga att 2 av snickarens bästa vänner var med på bild:)
 
  • Golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som ett kul projekt!
Och lösingen på det nya köket ser också bra ut - med "barhäng" där gästerna kan mingla medan man lagar mat.
 
Ibland undrar man om man är riktig frisk i huvudet - att fixa murstocken var något av det mest dammiga jag någonsin gjort - blåsa bort gammal puts med borrhammare - 30 min, städning - 30 timmar...

Fogarna var dåliga och behövde kratsas ur sen kompletera med ny på sina ställen - egentligen skulle jag vilja se tegel färgen på stocken men gav upp då det skulle bli för jobbigt helt enkelt. Så vi åkte till färbutiken där vi blev rånade - vi kom förvisso hem med lite primer o vit färg för ändamålet men inte tillräckligt mycket för att tillgodogöra kostnaden.

På bilden syns ventilations kanal (ja det sitter en gammal antenn kabel någon har dragit igenom den) och imkanalen till spisfläkten (höger med metalbeslaget) - båda saknar insatsrör, kan det vara så eller måste jag ordna det? Isåfall vart är det bästa stället och vad behöver jag?
 
  • Murstock.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har inte rört så förödande mycket på sig - fick ordning på elen på en av väggarna genom att borra upp hål genom golvet och ned till källaren sen fick jag även på lite gips på den - det blir väl samma procedur med den andra väggen - vvs grejerna kommer på torsdag o det e väl då jag kan börja bygga på den.

Uppe it taket har jag hittat en dold eldosa - det e ungefär 10 st nu jag hittat så - man undrar vad de som byggde över dom tänkte på, speciellt sött är det när det e krutstubin vi pratar som med porslins torix.

Har även hunnit sätta upp lite brandens panel skiva som terapijobb - vad fort o lätt det går.

Slutligen har jag tänkt på ett problem jag kommer att stöta på - hur ansluter man bänkskåpen o bänkskivan mot den snea murstocken för att det ska bli så bra som möjligt? Ska jag kladda på med nått guck som silicon eller fog eller jämnar jag till det med bruk?
 
  • DSC00110.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00112.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt - tack för att du delar med dig av bilderna! :)
 
Doldskada skrev:
Slutligen har jag tänkt på ett problem jag kommer att stöta på - hur ansluter man bänkskåpen o bänkskivan mot den snea murstocken för att det ska bli så bra som möjligt? Ska jag kladda på med nått guck som silicon eller fog eller jämnar jag till det med bruk?
Jag vet inte riktigt var du menar att det blir en glipa som du behöver jämna till, men en liten trälist kanske?

Känner igen både eldragningen och golvlutningen från vårt projekt här... Men det går att få till. :)
 
Kul och fint. Imponerad av dina ritningar. Vad använder du för mjukvara? Och hur länge behövde du krångla med programmet innan du blev vän med det.... På mitt gamla hus 1900:ish lutar golvet uppåt mot centrum på huset...
 
Nu har jag nog bestämt mig för att nog inte göra nått av glipan mellan stocken o köket - det ser rätt bra ut som det är o en massa pinnar o klet gör nog inte saken bättre. Postar lite bilder senare eftersom det har hänt saker.

Programmet jag har fixat bilderna i är Ikea kitchen builder eller nått sånt - det är riktigt dåligt eftersom det är webbaserat är det även lååångsammmt. Tro mig du blir inte vän med det men man får ett basresultat snabbt.. Google sketchup är bra, satt lite med det tidigare o det finns Ikea Faktum o ladda ner - tar ungefär en helg att lära sig om man inte är teknologiskt eftersatt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.