Jag har inte någon fråga utan vill bara berätta om vårt intressanta komfortvärmesystem, eller "komfortkylesystem" som jag brukar kalla det lite sarkastiskt. Det är ett system som mäter värmen i vår lägenhet och tanken är att vi ska betala om vi vill ha lite varmare än 21 grader, som "komfortvärme" men få tillbaka lite om vi har kallare än 21 grader. Jag gillar tanken med det här systemet som uppmuntrar att spara på värme. Problemet är bara att system fungerar väldigt godtyckligt. Först tar jag lite om hur systemet fungerar rent tekniskt, och sen varför jag menar att det aldrig kan fungera på ett sätt som gör det rimligt att låta det få ligga till grund för någon debitering av värmekostnader. Eftersom det har gått prestige i det så vägrar bostadsbolaget stänga av det.

Det är ett system som installerades hos Lunds Kommunala Fastighets AB, LKF, av företaget CompWell för många år sedan, som nu är en del av Ngenic. LKF är en bra fastighetsvärd på många sätt, som underhåller sina hus löpande och ofta är snabba med att åtgärda fel, men i just det här bostadsområdet i centrala Lund har de köpt in några system som mest bara känns som pseudovetenskap. I varje rum, utom i köket och på toaletten, som tur är, så sitter det en givare ovanför dörrkarmen, som de två första bilderna nedan visar, som mäter temperaturen fyra gånger per timme, vilket blir 96 gånger per dygn, och av det beräknas ett medelvärde som avgör om vi ska betala eller få tillbaka pengar. I den sista bilden ser man vår förbrukningsinformation och vi får tillbaka 4,06 kr för den 7 december eftersom vi har kallare än 21 grader, och ligger på plus (får tillbaka) 93,87 kr så här långt för hösten.

Det är ju ett system som uppmuntrar till att spara på värmen och det går ju inte vara negativ till det. Det var jag inte heller tills jag börjat inse hur mycket det påverkas av yttre faktorer. Från början var tanken också att systemet skulle byggas ut i hela LKF:s bostadsbestånd, men så har det aldrig blivit. Däremot har systemet som sagt heller aldrig stängts av i det här området, vilket luktar prestige. De 16 högsta temperaturvärdena räknas bort för att minska risken för att yttre faktorer ska påverka värmekostnaden. Om vi t.ex. använder ugnen, och den släpper ut värme när vi öppnat ugnsluckan, så har vi betalat för den el som förbrukas men får också betala för den värme det bidrar till i lägenheten (eller det minskar åtminstone vad vi får tillbaka). Samma sak blir det med ev. värme som kyl och frys bidrar med.

Än värre är att den värme som solen bidrar med genom fönstren också påverkar debiteringen. Därför har värmemätningen begränsats till perioden 1 oktober till 30 april, istället för hela året som det var tänkt från början om jag har förstått det rätt. Och värmen mäts inte heller om det är mer än 12 grader varmt ute. Under våren kan det dock vara strax under 12 grader varmt ute medan solen genom fönstren ändå kan bidra med en hel del värme. Eftersom vi kan se hur debiteringen varit dygn för dygn först dagen efter så har vi haft våra element helt avstängda sedan vi flyttade hit 2016. Det har ändå varit över 21 grader i vår lägenhet, oftast i början av hösten och i slutet av våren. Vi får in värme via tilluften och från de två lägenheter vi har under oss.

En bisarr sak är att om vi vädrar för att släppa ut den värme vi får in oönskat, som fastighetsbolaget betalat för att tillföra, så minskar vår värmekostnad. Det är förstås rent slöseri att vädra ut överskottsvärmen men det tar inte systemet hänsyn till, och vi har vädrat ut överskottsvärme ibland tidigare år när vår värmekostnad har rusat iväg i början av hösten. Det problemet har vi inte i år när de höga energikostnaderna har gjort att LKF sänkt sin generella temperatur till 20 grader, vilket gör att vi inte får in så mycket värme från lägenheterna under oss. Det är svårt att mäta värmen på ett korrekt sätt i vår lägenhet, så bra termometrar har vi inte, men vi ligger förmodligen på en 17-18 grader nu. Borde förresten inte de där värmegivarna sitta 60 cm över golvet, istället för uppe vid taket där det är som varmast, som är den plats där det sägs (åtminstone av Hyresgästföreningen) att man mäter hur varmt det är i rummet?

Jag gillar som sagt tanken med det här systemet, men inser att de yttre faktorerna gör att det aldrig kan göra det objektivt rättvist nog för att få ligga till grund för debitering. Framför allt eftersom det är svårt att själv påverka det så att man ligger på plus minus noll och vet i förväg att man inte ligger för högt. Man skulle kunna tänka sig att man mäter hur mycket värme man tar ut från elementen istället, men i så fall hade de som bor längst ner behövt betala mer för sin uppvärmning medan de som bor överst inte behöver betala lika mycket eftersom de får en del värme från de som bor under också. Jag har svårt att se att det överhuvud taget finns något sätt att mäta värmen i enskilda lägenheter så att det blir rättvist, eftersom de olika lägenheterna påverkar varandra.

Allt det här gör att jag felanmält systemet ett antal gånger när det debiterar värme för oss trots avstängda element, men helst hade sett att de stänger av systemet eftersom det inte fungerar, och det vägrar de för det vore ju nästan som att erkänna att systemet inte fungerar. Det blir inga stora kostnader, men inte heller mycket man får tillbaka, så det handlar inte om det, utan bara att ett så här godtyckligt system inte borde få ligga till grund för debitering. Tur att LKF är en bra hyresvärd på andra sätt istället.

Träpanelad dörr på glänt, vita väggar med tapetmönster, strömbrytare, uttag, svart dörrkarm, röd cirkel markerar något ovantill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit laddare i vägguttag, ledning snapshot mot ljus bakgrund, vanlig elprodukt, används ofta i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av förbrukningsinformationstabell visande energiförbrukning och kostnader för olika månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.