Hejsan

Kände att jag skulle behöva köpa mig en handhyvel, alltså en utan sladd... Men märkte att utbudet på byggvaruhusen var direkt usel.

Vart köper ni era handverktyg?

/Magnus
 
makervall skrev:
Hejsan

Kände att jag skulle behöva köpa mig en handhyvel, alltså en utan sladd... Men märkte att utbudet på byggvaruhusen var direkt usel.

Vart köper ni era handverktyg?

/Magnus
Importera. Veritas, Lee Nielsen eller Bridge city tools om du bara skall hyvla och inte vill ha genuint hantverk i dina verktyg.

Axminster har ett bra utbud, likaså classic handtools. Alla tre tillverkarna tillåter att man köper på postorder direkt från dem. Bridgecitytools är absolut snabbast på leverans.

--- Mats ---
 
bengtn skrev:
[länk] [länk] [länk] [länk]
[länk] mm.
Förutom Lie Nielsen, min personliga favorit för bänkhyvlar, och Veritas finns också engelska Clifton som är väldigt bra. Bridge City toolworks har nästan inga lager utan tillverkar någon gång ibland.
/B
Har du några exempel på icke bänkhyvlar där Clifton skulle kunna vara ett bättre val än Lie Nielsen? (jag föredrar ju Veritas, så frågan är mest för att hitta var du tycker Clifton är bäst). Jag försöker avhålla mig från att handla fler hyvlar, men en lite mindre shoulder plane känns attraktiv, så jag kan inte låta bli att snegla...

--- Mats ---
 
Flaggskeppet är ju 45an annars är det just bänkhyvlarna som är att föredra. Jag tycker de är helt i klass med Lie Nielsen (som ju är mina favoriter jämsides med gamla Stanley), förutom deras "stay-set chipbreaker" som jag aldrig sett någon vits med. Sen är ju British racing green en trevlig färg också.
/B
 
Jag köper mina på specialbutik för verktyg och sånt som hör till, Maskin & Verktyg här i stan. Dom har hittills varit bra att ha å göra med men då blir det svenska priser förstås.

Fast att importera själv har inte alltid bara fördelar, jag köpte en Googlemobil (Nexus One) direkt från dom i USA vilket var måttligt roligt när den behövde service och måste skickas till England.
Behöver ju inte vara så alltid, finns nog service i Sverige till det mesta men en reklamation är definitivt enklare att göra över disk på svenska en via mail till utlandet.
 
bengtn skrev:
Flaggskeppet är ju 45an annars är det just bänkhyvlarna som är att föredra. Jag tycker de är helt i klass med Lie Nielsen (som ju är mina favoriter jämsides med gamla Stanley), förutom deras "stay-set chipbreaker" som jag aldrig sett någon vits med. Sen är ju British racing green en trevlig färg också.
/B
Häftig pryl, men väckte faktiskt inget habegär efter att ha läst ett par recensioner.

--- Mats ----
 
Jan-Å skrev:
Jag köper mina på specialbutik för verktyg och sånt som hör till, Maskin & Verktyg här i stan. Dom har hittills varit bra att ha å göra med men då blir det svenska priser förstås.

Fast att importera själv har inte alltid bara fördelar, jag köpte en Googlemobil (Nexus One) direkt från dom i USA vilket var måttligt roligt när den behövde service och måste skickas till England.
Behöver ju inte vara så alltid, finns nog service i Sverige till det mesta men en reklamation är definitivt enklare att göra över disk på svenska en via mail till utlandet.
Om man hittar en leverantör på hemmaplan som både har sakerna inne, har kunnande, och gör service på platsen, så är det värt mycket. Annars är min erfarenhet att de flesta affärer idag har ett begränsat lager, ett begränsat kunnande, och sköter service via inlämning, vilket inte går snabbt, och inte är lättare än postorderservice.

Vi hade Theofils i Malmö innan som en leverantör jag försökte bidra att hålla vid liv, men de är numera något helt annat än de var.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Om man hittar en leverantör på hemmaplan som både har sakerna inne, har kunnande, och gör service på platsen, så är det värt mycket. Annars är min erfarenhet att de flesta affärer idag har ett begränsat lager, ett begränsat kunnande, och sköter service via inlämning, vilket inte går snabbt, och inte är lättare än postorderservice.

Vi hade Theofils i Malmö innan som en leverantör jag försökte bidra att hålla vid liv, men de är numera något helt annat än de var.

--- Mats ---
Jo det är sant, oftast skickar man bort grejorna nånstans. Jag vet faktiskt inte hur Maskin & Verktyg gör för jag har aldrig behövt reklamera nåt men blir det aktuellt så är det enklare att stå öga mot öga med säljaren och tjata än på engelska per telefon med nån lr via mail.
Dom killar jag handlat av har vetat vad dom säljer alla fall till skillnad mot elektronikfirmorna :rolleyes:
 
Tackar för era kommentarer. Kikade lite på rekommenderade firmor och jag tyckte Axminster ser mest lovande ut.

/Magnus
 
Tyresö
Jag köper allt på Swedol, dom har ett brett utbud, kunnig personal och riktigt bra sevice
 
Ja, det är möjligt, men deras hyvelutbud är ytterst begränsat. De har en indisk putshyvel och en stöthyvel. Ingen av dem verkar enligt bilderna att döma vara speciellt, hmmm...
 
Tyresö skrev:
Jag köper allt på Swedol, dom har ett brett utbud, kunnig personal och riktigt bra sevice
De har ett brett utbud av hylsnyckelsatser och liknande, och en del handverktyg, men de brukar inte kunna/vilja ta in något som inte är i katalogen vilket gör dem mindre lyckade för ovanligare verktyg. Dessutom varierar kundbemötandet mycket från butik till butik.

Och som sagt, handhyvlar köper man knappast där om man inte känner för att pröva att trimma en budgethyvel till bättre nivå.

Axminster har rätt mycket, helt ok frakt och det finns också nästan allt annat vilket är bra eftersom man oftast försöker klumpa ihop beställningarna för att spara på frakten (så resonerar i alla fall jag). De som alla andra klantar till det ibland men det är väl oundvikligt.

Fick nyligen hem en Clifton 4-1/2 från dem, men jag har bara precis hunnit pröva dem. Den är väldigt trevlig och British racing green är en fin färg.

Sen tycker jag man kan pröva nån gammal Stanley också, de kan ofta fixas till, kan vara lite använda (vilket då syns).
 
Mr Handyman skrev:
Fick nyligen hem en Clifton 4-1/2 från dem, men jag har bara precis hunnit pröva dem. Den är väldigt trevlig och British racing green är en fin färg.

Sen tycker jag man kan pröva nån gammal Stanley också, de kan ofta fixas till, kan vara lite använda (vilket då syns).
Ser fram emot att höra ytterligare om din Clifton så småningom, särskillt hur hyveljärnet är att bryna ovch hur du upplever skärpan i det.

När det gäller gamla Stanley (och Record med för den delen) så tycker jag att det är en fördel om den ser välanvänd ut. En gammal hyvel i nyskick är troligen oanvändbar och därför oanvänd.
/B
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.