Hej!

Jag har rengjort hydrofonpumpen som finns vid mitt lantställe ett par gånger och o-ringen mellan pumphus och motordel bör bytas. Tyvärr vet jag inte vart pumpen köpts in och jag har googlat runt lite utan några bra träffar. Dimensionerna är 164 mm invändig diameter och ca 3,5 mm tjocklek.

Någon som vet vart man (privatperson) kan inhandla ett par o-ringar i ovanstående dimension? Jag mottar gärna tips på internetbutik eller fysisk butik i Stockholmstrakten.
 
Jag hittade själv en lösning på problemet och tänkte dela med mig ifall någon stöter på liknande problem. Clas Ohlson har ett ganska gediget reservdelsutbud och där hittade jag en o-ring, med dimensionen 162 (innerdiameter) x 3,4 (tjocklek) mm, som är till en pumpautomat. En lagom portion våld lär göra att den passar perfekt. 25 kr/st känns överkomligt :)
 
Redigerat:
Det finns ett företag som heter Momentum som håller på med allt som har med tätningar o göra. vet inte om dom finns just i sthlm men det går ju o ringa o beställa. och dom o-ringarna är garanterat bättre än claes ohlson
 
Kuntze i Hägersten.
 
Det finns O-ring på metervara som limmas ihop med snabblim hos de flesta järnaffärer.
 
Att limma en o-ring fungerar ibland, men det beror lite på vad den ska användas till. Många av dem vulkar man istället, men det är inget man gör som privatperson då utrustningen kostar en hel del. Vulkade en hel del 4,6, 8, 10 och 12 mm ett tag när jag arbetade i förråd för vattenkraften...
Ofta kan det vara bättre att köpa en färdig, då en limskarv kan bli för hård för att kunna täta ordentligt. (ofta går den sönder direkt, även med speciallim för ändamålet)
Momentum säljer bra grejer, det kan jag skriva under på. Inte bara oringar, utan allt möjligt i tätnings- och packningsväg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.