A
Jag är sugen på att börja testa lite snickerier och undrar vart man köper lite exklusivare virken för sådan? Exempelvis körsbär, mahogny, teak, valnöt osv. Jag har en enklare plan- och rikthyvel så det kan vara lite grövre virke som jag kan hyvla till själv innan användning. Bor i Stockholmstrakten, så stor fördel om det finns tillgängligt här.
 
R
A Amatörmässig skrev:
Jag är sugen på att börja testa lite snickerier och undrar vart man köper lite exklusivare virken för sådan? Exempelvis körsbär, mahogny, teak, valnöt osv. Jag har en enklare plan- och rikthyvel så det kan vara lite grövre virke som jag kan hyvla till själv innan användning. Bor i Stockholmstrakten, så stor fördel om det finns tillgängligt här.
Knacka på vid ett snickeri eller mindre sågverk utanför staden så hjälper dom dig att få tag i billigare ädelträ än vad du kan köpa på nätet..
 
A
P Phissen94 skrev:
[länk] Trävaror AB&ludocid=16925671561264730913&lsig=AB86z5X1e6G_Dt4YT3MtQEqbTwls&kgs=230a54f6cb92ebb5&shndl=-1&source=sh/x/loc/act/m4/3


Kan rekomendera Holms trä
Kan man köpa som privatperson där?
 
A Amatörmässig skrev:
Kan man köpa som privatperson där?
Njae. De hänvisar privatpersoner till sin webshop, men där är utbudet inte så kul.

Däremot kan du beställa på https://calexicowood.se/ och hämta ut själv i Länna. Inte jättebilligt som privatperson, men bra utbud, trevligt bemötande och inte värre priser än andra som säljer till konsument. Du kan hitta en hel del som säljer på blocket, men då är det ofta stora ”slabs” och det är kanske inte det smidigaste att ge sig på med din hyvel. Då är det nog bättre att köpa rimligt färdiga dimensioner på t ex Calexico Sedan har jag förstått att det är lite si och så med torkningen på en del av de som säljer på blocket, vilket kan ge rätt trista överraskningar. Hittar du någon blocketsäljare som verkar lockande är det bara att fråga här, då andra säkert handlat och kan svara på hur virket varit.
 
A Amatörmässig skrev:
Jag är sugen på att börja testa lite snickerier och undrar vart man köper lite exklusivare virken för sådan? Exempelvis körsbär, mahogny, teak, valnöt osv. Jag har en enklare plan- och rikthyvel så det kan vara lite grövre virke som jag kan hyvla till själv innan användning. Bor i Stockholmstrakten, så stor fördel om det finns tillgängligt här.
Holms trävaror, calexico, pondus snickeri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.