Någon som vet vart man hittar ett sådant ljusrelä? Ljusarmaturen sitter ute på husknuten.
 
  • Ljusrelä.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ha ha. den är från tidigt 70 tal.
Du får nog köpa en "vanlig" ..
 
el_richard skrev:
ha ha. den är från tidigt 70 tal.
Du får nog köpa en "vanlig" ..
Nää, så gammal är den inte! ;) 8-9 år kanske. Borde väl finnas någonstans? Eller finns det någon annan typ av relä man kan använda?
 
Eller beställ ett nytt hos närmaste elfirma. Coala är fabrikatet, Coala.se för mer info.
 
Du kan köpa bara "toppen", den delen på bilden. E1903101. Såg nu att den ersatts av E1904572, men det är samma sockel så det lär passa...
 
Floppman skrev:
Du kan köpa bara "toppen", den delen på bilden. E1903101. Såg nu att den ersatts av E1904572, men det är samma sockel så det lär passa...
Tackar! Undra om relät finns inom fackhandeln någonstans?
 
Alla grossister har den, sen finns det nätbutiker som brukar kunna beställa hem om de inte har i lager. Annars kan närmsta elektriker beställa en åt dig!
 
Floppman skrev:
Alla grossister har den, sen finns det nätbutiker som brukar kunna beställa hem om de inte har i lager. Annars kan närmsta elektriker beställa en åt dig!
Nu har jag fått tag på relät! Som du sade så hade det ersatts med Enr 1904572. Kostade 630 spänn! :@ Där jag bor så fanns det inte i fackhandeln men tur så fick jag ut ett på Ahlsell.
 
Det ljusrelät sitter lite utsatt, är en dålig konstruktion (om den inte är väldigt omkonstruerad) så mitt råd hade varit att koppla förbi relät och sätt ett bättre ljusrelä på väggen. Dyrt var det också.

Protte
 
prototypen skrev:
Det ljusrelät sitter lite utsatt, är en dålig konstruktion (om den inte är väldigt omkonstruerad) så mitt råd hade varit att koppla förbi relät och sätt ett bättre ljusrelä på väggen. Dyrt var det också.

Protte
Håller med! Bara så synd att lampeländet sitter 9 m ovanför marken..:S Ångrar djupt idag att jag inte bara satte in en brytare så man kunde tända/släcka manuellt.
 
tycker det ser ut som stiften på reläet ser ut som en amerikansk låsbar stickpropp, alltså en sån man stoppar in och vrider för att låsa.
är det reläet made in usa?
 
  • NEMA.jpg
electrocuted skrev:
tycker det ser ut som stiften på reläet ser ut som en amerikansk låsbar stickpropp, alltså en sån man stoppar in och vrider för att låsa.
är det reläet made in usa?
De tidigare av termoelektrisk typ dvs med värmelindning, ljuskänsligt motstånd och bimetallkontakt var från USA. Men de finns inte kvar längre tror jag, nu är de utförda med elektronik för timer osv, oberoende var de tillverkas, sockel och stift del är fortfarande NEMA precis som du ser.
 
PST skrev:
Man kan ju även sätta in ett "astronomiskt ur" som tänder vid "rätt" tid..
Tex:
[länk]
Fast ett såntdär tar inte hänsyn till vädret. Visst, det kanske bara diffar några minuter på när en såndär lampa slår till beroende på vädret, men ändå...

PST skrev:
Sen är det alltid en bra idé att ha en omkopplare så att man kan välja mellan Automatiskt, Alltid till & Alltid från också...
Jag håller med. Undantag dock för om brytaren sitter utomhus och lampan är till för att minska inbrottsrisken, då är "alltid från" ingen höjdare. ("Alltid från" kan man ju tillfälligt fixa genom att bryta hela gruppen).


Förresten, jag tror att jag har ett såntdär ljusrelä (med okänd funktion) samt tillhörande armatur i bra-att-ha-samlingarna...

Det där är väl en typisk pryl man lagar istället för att köpa ny? Om man inte kan elektronik så kan man alltid höra med olika radio-tv-reparatörer, eller plocka isär och visa bilder här på forumet d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.