Kollat Byggmax, Biltema, Bauhaus samt lokala järnhandlaren, 20 och 25mm är det tydligen som gäller.
Har dock 17mm råspont i taket på ungarnas lekstuga samt på friggeboden...

Bor i Göteborgstrakten.
 
Redigerat:
Är det en lekstuga hade jag häftat fast pappen. Det finns grövre kammers som inte går så djupt.
 
Sitter i samma sits, snålade lite på taket eftersom ingen ska gå på det - men nu blev det ju jobbigare att hitta spik istället ...
Så frågan är: Vart hittar man kortare pappspik ?
Och andra frågan är om det funkar att häfta ?
 
En Hammertac och häftklammer fixar jobbet.
 
Nimajneb skrev:
[länk]
Jo men när man inte har slagit i spiken ännu så verkar det ju dumt att skapa sig extra jobb !
Dessutom känns det lite dumt att göra hål rakt igenom ett tak ...
 
tallmilan skrev:
Jo men när man inte har slagit i spiken ännu så verkar det ju dumt att skapa sig extra jobb !
Dessutom känns det lite dumt att göra hål rakt igenom ett tak ...
Ser ingen risk med att spiken går igenom bara för det är ett tak, spikskallarna ligger ju änå väderskyddade.

Att slipa bort spikspetsarna tog väl 5 max 10min. Säker bra mycket snabbare än att åka land o rike runt för att hitta en specialdimension på pappspik.

Du kan även nypa av spiken innan du slår i den, även det går nog ganska snabbt.
 
Sant så sant, bättre att spika vanlig nubb än att spendera tid på forumet ...
 
jag har för mig att det finns 19 mm. 17 mm råspont + någon mm takpapp. Det kan inte bli så mycket som sticker ut på andra sidan? Är det bandad spik du behöver? Jag köpte en låda med bandad 19mm pappspik hos någon webbutik i Karlsborg. Det kommer 7200 st i en låda, det kanske är fler än du behöver?
 
Limma fast pappen så blir det inga hål alls.
Vad är det för papp du köpt?
 
Det blidde Byggmax Trebolit 238 ytpapp, det är bara två rullar som ska ut.
Ska mäta hur tjockt det blir med ytpappen, annars blir det vanlig nubb det duger nog gott (?) det ska ju ändå asfaltsklistras också :)
 
pbengtsson skrev:
Limma fast pappen så blir det inga hål alls.
Vad är det för papp du köpt?
Är det någon som har provat det ? - det vore ju idealt egentligen
 
OK en "update" för alla lekstuge byggare som har samma funderingar.
17mm råspont (Byggmax) och ytpapp (Trebolit 238) plus Gunnebo 20x2.1mm pappspik fungerar alldeles utmärkt och den går inte igenom råsponten !

Tack för hjälpen alla som har kommit med förslag
 
  • Gilla
jonzon jonzon och 1 till
  • Laddar…
tallmilan skrev:
Sitter i samma sits, snålade lite på taket eftersom ingen ska gå på det - men nu blev det ju jobbigare att hitta spik istället ...
Så frågan är: Vart hittar man kortare pappspik ?
Och andra frågan är om det funkar att häfta ?
Va? Duger inte 17mm att gå på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.