Hallå där,

Tänkte lägga upp lite bilder på vårt kök, kommentera gärna.

Leverantör av köket är TLV Lack & Bygg AB --> TLV Kök i folkmun
Vitvarorna (Bosch) är köpta på http://www.frigga.se/

Vi valde bort det kök och de vitvaror som Ekjsöhus tillhandahåller från HTH & Husqvarna. Vi valde dock att behålla deras tvättmaskin & torktumlar, vi skulle ha bytt ut dem med igentligen, men vi glömde bort dem.
Istället köpte vi allt från Bosch sortiment.

Diskmaskin SGV43E23EU
Inbyggnadshäll PKN645E01
Inbygnadsugn HBN430250S
Kyl/Frys Side-by-side KAN58A40
Torkskåp B1TXC000A
 
Börjar med en liten översiktsbild på köket.

Luckor i ekfanér
Kakel, sjösten, kommer inte ihåg namnet på den just nu ;)
Granitskivor, Nero Africa
Barskivan är helstavlimmad ek
Fläktkåpa, Thermex Optica 660
Vitvaror från Bosch
Golvet byttes ut från Eksjöhus standard ekparkett till "Ask Bravo" parkett.
(Det hade blirvit lite för mycket ek i köket annars.)

Vad vi har gjort för ändringar är först och främst att vi har bytt plats på vasken & spishällen, vilket också innebar att vi var tvugna att flytta ner köket ca 10cm mot ytterväggen, detta pga rökkanalen för den frihängande fläkten annars skulle hamnat i en balk.

Innan någon hinner fråga så är alla luckor i samma nyans, av någon anledning blev besticklådorna i en mörkare färg på bilden?
 
  • helhet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörren på höger sida är till vårt skafferi, 1,4m brett och 3,26m djupt, vilket bildar ett lite lagom stort skafferi. :)
Till vänster har vi ett vitrinskåp, Johannelunds glasmästeri stod för glaset. Det ska monteras lite glashyllor i det också, de ligger i skafferiet för tillfället.
På undre delen har vi diskmaskinen, & 2 smålodor för källsortering.
 
  • höger.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eksjöhus levererar antingen med bardel eller med vägg, vi valde bardel även att vi inte köpte från Eksjöhus, men vi bytte plats på vask & spishäll. Vi tyckte det var mycket trevligare att kunna stå och prata med gästerna samtidigt som man kanske lagar mat elelr gör i ordning en drink till dem.
 
  • vänster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa bilden är tagen från skafferidörren.
Både Side-by-side'n & inbyggnadugnen är från Bosch. Mellan dem ser man husets hjärta, vitrinbarskåpen. ;)
Ni som har byggt Kvadraten eller har varit inne i dem kanske ser trappan & att det är öppet upp i hallen där, det är också ett tillval som vi fick göra upp med snickarna.
Just i katten, frysdelen på side-by-side'n är inte direkt stor, så vi har en till frys inne i skafferiet, som förövrigt är det varmaste rummet i huset, även att golvvärmen är avstängd där.

p.s. Stolen under trappan väntar på upphämtning av nästa ägare. ;)
 
  • skafferi.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden är tagen från trappan för att ge en liten översikt från den här sidan.
Uhm, inte så mycket mer att tillägga, förutom att vi planerar att sätta någon form av fusktegel eller liknande på väggen under bardisken, samt att köpa till 2-3 barstolar där.
 
  • trapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättefint kök med smarta lösningar även om jag personligen verkligen inte gillar kakel på sned eller de handtag som ni har valt.

Ingen micro eller är den kombinerad med ugnen?
 
Ingen micro, en inbyggnadsmicro skulle kosta runt 2-5000:- beroende på modell & vi värmer typ tevatten och tinar bullar i den. Så vi har en vanlig som står i skafferiet.
Kaklet hamnade på snedden för att bryta av lite. Min sambo har fått mer eller mindre fria händer när det gäller köket eftersom hon jobbar med sånt. Vitvarorna och det letade jag fram och förhandlade fram priserna på dock.
 
Fint!
Vad döljer sig bakom de två "halva" luckorna till höger under diskhon? En lösning jag inte har sett tidigare.

/Elin
 
Jättefint, stort, ljust och härligt kök!! Gratulerar!
 
Fräckt kök, gillar det sneda kaklet!
 
kloka_elin skrev:
Fint!
Vad döljer sig bakom de två "halva" luckorna till höger under diskhon? En lösning jag inte har sett tidigare.

/Elin
Dessa 2 menar du?
Stala eko 2-2 heter de, de är till källsortering.
Det är 2 småfack i varje låda som man kan lyfta upp. Jättesmart lösning.
 
  • smålådor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på och bygger en liknande lösning med spis och bardisk. Jag skulle bli jätteglad om du kunde berätta vilka mått ni har på:
- Höjd på bänkskiva/spis
- Höjd på bardisk
- Höjd på fläkt (till lägsta delen)

Tack på förhand. Jättefint kök förresten. Lyxigt med så stort skafferi
 
FiddeP skrev:
Håller på och bygger en liknande lösning med spis och bardisk. Jag skulle bli jätteglad om du kunde berätta vilka mått ni har på:
- Höjd på bänkskiva/spis
- Höjd på bardisk
- Höjd på fläkt (till lägsta delen)

Tack på förhand. Jättefint kök förresten. Lyxigt med så stort skafferi
- Höjd på bänkskiva/spis : 275mm (ovansida bardisk till granitskivan)
- Höjd på bardisk : 1180mm (ovansida bardisk till golvet)
- Höjd på fläkt (till lägsta delen): 850mm (Tak till lägsta punkten på fläktkåpan)

Vi fick faktiskt beröm av våra snickare som sa något i stil med "ÄNTLIGEN någon som förstått att man måste ta i lite när det gäller skafferier, många bygger utan att tänka på att man ska kunna röra sig där inne också. "
Tack för det :)
 
Jättehärligt kök! Bonus med skafferi där man kan ställa in "allt som inte behöver synas" som er extra frys. Sedan skall ni vara nöjda med det ni har valt med kakel mm, det är ni som skall bo där! Själv hoppas jag att någon gång få "välja helt nytt", själva är vi inne på andra året med ombyggnation av källarvåning (har hållt på sedan vi flyttade in). Vi har för tillfället frysen ute i garaget, inte kul när det idag är snöstorm i Göteborg *s*.
Så passa ni bara på att njuta!!! /Carina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.