Vi väntar på att bygglovet ska dimpa ner i brevlådan snart och vill få klart med köksritningen tills dess. Vi har ritat om köket ett antal gånger men tror nu att vi närmar oss slutet av ritandet. Luckorna kommer att vara i ek, Marbodals Form Ek, handtagen T-Grepp i rostfritt och bänkskivorna i kalksten...eller granit..? På väggen kommer vi antagligen att välja nån ljus vit-grå mosaik. På golvet är inte helt klart men det blir klinker, färg är inte bestämd än. Vi håller på att välja ut vitvaror, blir antagligen Husquarna, rostfritt eller aluminium? Diskbänken är täckande från diskmaskin till andra diskhon. Allt annat ska vara sten. Ovanför diskbänken kommer det att sitta ett fönster antingen 40x100 eller 50x100. Planlösningen är öppen mot vardagsrum och matplats med ryggåstak.Matplatsen blir på ytan bredvid diskmaskinen och vardagsrummet "framför" köksön. Har inte postat bilder här förr, men gör ett försök!
Synpunkter mottages tacksamt! :)
/Kantarellgatan
 
  • kok1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en till bild, från en annan vinkel... :D
 
  • kok2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det ser jättebra ut. Fiffigt med en upphöjd diskmaskin ;)
Bra med diskhoar, arbetsyta och häll i förbindelse till varandra.
Bra med lådor intill diskho och diskmaskin.

Mycket skåp med god variation i höjder och funktioner utan att det blir rörigt.
Fina detaljer. Och det ser ut och vara fina luckor också.

Jag kan bara önska lycka till med bygglovet :)
 
Såg mycket fint ut. Kul att se någon som INTE satt hällen i köksön, utan verkligen gjort en arbetsbänk av den.

Vi har också upphöjd diskmaskin och det är verkligen toppen. Men vi har hoarna närmast diskmaskinen. I mitt tycke praktiskt - nära till diskmaskinen och mindre risk för spill på golvet. Dessutom skulle för er del arbetsytan mellan disk och häll bli längre. Men det är ju en fråga om tycke och smak. Du kan se bilder på detta på min sida - http://www.anitha.se/ombyggnad.htm
Ser även att ni har ett bänkskåp mellan disk och häll.....tänk efter om inte en lådhurts med tre lådor skulle vara bättre. Själv har jag satt lådor överallt där det gick. Mycket mer praktiskt. Det som inte rymdes i lådorna stoppade jag in i hörnskåpen. (har två)
Dörren till hörnskåpet - känn efter åt vilket håll den ska öppnas. I mina ögon öppnas den åt fel håll (enligt bilden), men det är ju som sagt olika vad man tycker.

Lycka till med ert kök. Kommer att bli mycket bra.
 
Överskåp av den typ ni har ovan diskhon är inte så roliga att öppna ofta, tex för vardagsporslin.
/Micke
 
Med risk för att bli dumförklarad, men är det bara jag som tycker att köksöar är överskattade. Man tappar ju golvyta i ett annars rymligt kök och därmed är möjligheten att vara flera "kockar" samtidigt. Det må vara exklusivt och snyggt, men ack så opraktiskt.

"Korridorköksplanlösning" á la -70-talsälvsbyhus blir ett faktum med i och med köksön och alla som har försökt vara fler än två (eller egentligen en) i ett sånt kök vet att det är praktiskt taget omöjligt.

Det kan inte vara annat än en tidsfråga innan man upptäcker att det hade varit bättre utan den där ön.

// Lidman
 
super med upphöjd diskmaskin. ni kommer inte att ångra er om ni har det! nu vet jag inte hur resten av köket och huset ser ut men att bredda köksön så att man kan sitta vid den tycker jag är bra tex då man har barn som ska äta mellanmål eller om man bara ska ta en kopp kaffe eller äter själv... tycker det ser jättebra ut!
lycka till!
 
Lidman skrev:
Med risk för att bli dumförklarad, men är det bara jag som tycker att köksöar är överskattade. ...// Lidman
Jag är lika dum som du. Visserligen har vi en köksplanering med köksö - inte förverkligad ännu då jag börjat tveka. Tar väldigt många kvm i anspråk och ökar avstånden i köket. Ofta är köksöarna för små för att fungera bra, men bredden av köket räcker inte till större lösningar. Min absoluta favorit är ett rymligt L + I kök (alltså nästan U-kök) med långa arbetsbänkar. Men har man plats, tålamod och starka ben så varför inte en ö!!

Självklart styrs mitt tyckande av vår livsstil som inte innehåller middagsbjudningar och vinsmuttande vid köksön...

I den här planlösningen sitter köksön naturligt och avgränsar arbetsköket både mot matplatsen och mot vardagsrummet med sin vinklade form. Jag är helt övertygad om att ni som ska använda köket har resonerat om planlösningens för och nackdelar och kan tänka er att ta de där extra stegen för att bära fram och tillbaka mjölk, smör, pålägg och småtillbehör till matbordet.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.