Hej,

lite dålig planering från min sida, men vart kan vi tänkas få tag på en ventilationsritning så här under sommaren? Någon som har någon idé?

Mvh

Petter
 
Du får ringa runt och fråga, men troligtvis har de som kan rita semester.
t.ex. Alig
 
Tyvärr är det är det säkert så...
Är det någon som testat designa sitt egna system?
Erfarenheter?

Petter
 
petterlorentzon skrev:
Är det någon som testat designa sitt egna system?
Erfarenheter?
Ursäkta om jag går rätt på, men om du ställer de frågorna så skall du inte göra det själv. För om du kunde så skulle du göra det. Igentligen ingen high-tech, men det finns flera små saker som man kan göra fel på.
 
Du får gärna vara rak på sak Mich, men då tar jag mig samma frihet. Ditt inlägg känns väldigt intetsägande och jag är osäker på vad du vill uppnå. Att fråga om någon har gjort något liknande kvalificerar mig att inte göra det själv flyger inte. Om så skulle vara fallet är det väl dags att lägga ner hela forumet?
Är ditt syfte att hjälpa kanske du ska försöka formulera varför jag inte bör göra det själv... "Flera småsaker" känns inte helt självförklarande.

P
 
Oj, ursäkta. Kanske uttryckte mig lite märkligt.

Du verkar ha lite bråttom, då kanske du inte har tid att sätta dig in i det som du behöver känna till. Visst går det att lära sig och då är forum bra. Finns några som under lång tid satt sig in i det hela. Är man inte insatt så tar det en hel del tid.

Ritningen säger inte allt heller, utan mycket handlar om hur man monterar sakerna. Alla detaljer framgår ju inte av en ritning. Sedan blir det nog ofta lite ändringar när man ser verkligheten vid monteringen. Jag har ändrat en del i mitt system under monteringen.

Beror också lite på storlek av huset och antal våningar. Ett enplanshus med en vind som man kan krypa omkring på är ju rätt så enkelt. Lite jobbigare om man har flera våningar och få en snygg/osynlig installation.

En fördel att göra själv är nog att man kan finlira en hel del för att få en snygg installation. Jag vågar inte ens tänka på hur det skulle sett ut i mitt hus om hantverkare skulle gjort monteringen.

Om man köper en ritning så får man också en detalj lista. Det är värt en del, för bara en sån sak tar sin tid att fixa till.
 
petterlorentzon skrev:
Hej,

lite dålig planering från min sida, men vart kan vi tänkas få tag på en ventilationsritning så här under sommaren? Någon som har någon idé?

Mvh

Petter
Har du tänkt att dra installationen själv på semestern?
Eller varför så bråttom?

Dom bästa anläggningarna med tysta och välfungerande komponenter är dom som är riktigt genomtänkta.
Dom man går och klurar lite på för att få exakt så som man vill,utan synliga dragningar.

Kanske vänta tills nästa sommar och läsa in sig lite först?
Eller dra ventilationen på julledigheten när det är svalt och skönt på vinden och isoleringen inte kliar en tredjedel av det gör på sommaren?

Bara lite tankar...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.