Hej!

Behöver lite tips och nya ögon på vårt problem.

Vi behöver bygga ett badrum i markplan och undrar vart det skulle kunna vara smidigast att bygga det? Ta en del av hallen, En del av vardagsrummet, En del av "kontor" eller en bit av vardagsrum/hall?

Tar gärna emot förslag

WP_20141115_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trist att ha öppna spisen i hallen. Jag föreslår att ni fimpar väggen mellan hall och vardagsrum och bygger stort badrum i den övre delen av det rum som idag är vardagsrum. Då slipper ni också ha en värdelös hall mitt i huset.
 
pelpet skrev:
Trist att ha öppna spisen i hallen. Jag föreslår att ni fimpar väggen mellan hall och vardagsrum och bygger stort badrum i den övre delen av det rum som idag är vardagsrum. Då slipper ni också ha en värdelös hall mitt i huset.
Hmmm,,, det var ju en ide jag inte ens tänkt på. Trevligt att ha öppna spisen i vardagsrummet. Men blir lite trist med golvet som vi tänkt behålla i såna fall. Det är en gammal parkett som är fin och känns trist att riva ut hela i v-rum plus hall. Kanske kan ske i framtiden men vi försöker hålla oss lite budget. Någon som har någon ide till en lösning där??

O känns det konstigt med ingång till badrummet i / väldigt nära vardagsrummet!
 
Slakta parketten som ligger i den del av vardagsrummet som ska bli vardagsrum och använd den för att laga hålet som blir när ni river väggen. Slipa sedan hela golvet så blir lagningen inte särskilt iögonfallande. Har du tur så är den väggen av nyare snitt och då kanske den står på parketten.

Se till att ha en massiv toadörr och ljuddämpande karm med gummilister så blir det mindre dunder, spol- och brakljud som hörs till vardagsrummet.
 
pelpet skrev:
Slakta parketten som ligger i den del av vardagsrummet som ska bli vardagsrum och använd den för att laga hålet som blir när ni river väggen. Slipa sedan hela golvet så blir lagningen inte särskilt iögonfallande. Har du tur så är den väggen av nyare snitt och då kanske den står på parketten.

Se till att ha en massiv toadörr och ljuddämpande karm med gummilister så blir det mindre dunder, spol- och brakljud som hörs till vardagsrummet.
mhmm,, haha.. kan ju vara en bra ide :D
 
Ni har ju tre ingångar, finentré, köksentré och altanentré, behöver ni verkligen alla? Både köksentrén och finentrén skulle ge utmärkta utrymmen för ett badrum utan att stjäla allt för mycket annat utrymme.
 
Då vi funderar på att göra om hela bottenvåningen på huset till en lägenhet och övervåningen till en annan så slänger jag ut bild på planlösning i ett nytt inlägg. Kommentera gärna båda då vi inte bestämt oss ännu för hur vi vill göra!
 
Anna_H skrev:
Ni har ju tre ingångar, finentré, köksentré och altanentré, behöver ni verkligen alla? Både köksentrén och finentrén skulle ge utmärkta utrymmen för ett badrum utan att stjäla allt för mycket annat utrymme.
Hmmm,, jaaa, det har du ju rätt i, den möjligheten finns ju oxå.. Känns dock lite knäppt att "slopa" huvudentren. (Dock tycker jag det skulle vara bästa platsen för ett badrum).

Och om vi slopar köksentren så blir det ingång till badrummet från köket. Har dock inte så mkt emot att slopa den ingången..

Vi funderar dock oxå i ett annat spår o det är att göra 2 separata lägenheter av bottenvåning o övervåning.. Men då skulle det krävas liiiiite mera jobb... håller på o lägga upp en bild på det i en ny tråd så kommentera gärna :)
 
ska det vara 2 lägenheter - flytta trappan till utsida av huset så du får plats för badrum på trappans plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.