Har letat som en galning efter gardinfästen som går ut mer ärn 15 cm ifrån väggen. Fönterkarmen sticker ut 15 cm från väggen och vill gärna sätta upp panelgardiner. Någon som kan tipsa. Har kollat på ikea men de har bara dubbelfästen för 2 stänger och det e jag inte intresserad i.
 
Montera i taket?

Men sticker karmen ut 15 cm?? Hur ser detta ut?? bild.

Sätt fästena på karmen, skulle det funka?

Protte
 
Jag har likadant med fönsterkarmar som sticker ut från väggen.
Tror också det är ca 15 cm från vägg till ytterkant på fönsterbräda.
Vi har också panelgardiner.
Jag gjorde så att jag köpte dom fäste jag ville ha.. Kapade av dom på mitten och svetsa ihop dom igen med en bit järn mellan halvorna.. slipade till och målade.. Blev perfekt.
Kan ta en bild lite senare, annars gör jag det imorgon..

Nej det går inte att sätte fästena på karmen.. Den sitter ju under fönstret och där vill man inte hänga gardiner.. :)

Om jag fattar rätt o de e lika som hos oss så är det inte karmen till fönstret i fråga utan det är föntserbrädan som sticker ut..
 
Redigerat:
Är det fönsterbrädan som sticker ut?

Karmen är ju hela "ramen" runt fönsterbågen/arna.

Skulle se konstigt ut med ett rör/tunnel ut från väggen.

Protte
 
De lite dyrare märkena typ Kirsch och Hasta har ställbara hållare. Brukar finnas hos de flesta tygbutikerna.
Lycka till!
 
Min länk fungerar inte, men det ska föreställa en konstoll får trådstege.
 
Som sagt, menar ni inte fönsterbrädan?
Takmonterad eller vajer från vägg till vägg brukar vara det vanligaste om man vill en bit ifrån. Eller så gör man som min dotter: byter till en smalare fönsterbräda så att gardinerna får plats bredvid :)
 
Om jag tolkar det rätt så vill ni få ut gardinerna 15 cm från väggen för att slipp att de hänger mot fönsterbrädan? Åk i så fall bara till IKEA eller Jysk som har hållare för gardingstång som du kan reglera och som kan bli så långa. Kostar några tior.
 
ja det är fönsterbrädan det var jag som skrev lite dumt i topic. Har varit på Ikea och kollat har inte lyckats hitta någon där.
 
bildaf.jpg

Köpt på Jysk. Ikea har liknande. Man får fråga personalen ibland för att hitta ;)
 
tackar så mycket för hjälpen alla och speciellt bricco :D.

Ska till jysk och kolla upp detta asap.
 
Sånna kanske kan funka.. frågan e bara hur stabila dom blir när man har dom i yttersta läget,, Dock fanns det inga med den längd som behövdes för att den skulle komma utanför fönsterBRÄDAN :) när vi letade för ett tag sen.
Jag köpte liknande sort fast ej justerbara och kapade av på mitten och svetsade på en bit metall i lagom längd, slipade till och målade sen. Blev perfekt och tog inte många minuter per hållare.
 
Redigerat:
Finns ställbara på Åhléns.Att fästa i karmen är att förstöra den!
mackan845 skrev:
tackar så mycket för hjälpen alla och speciellt bricco :D.

Ska till jysk och kolla upp detta asap.
 
Tror han läste det. Tråden är 6 år gammal...

Tips:
länkarna i nederkant är INTE aktuella ämnen utan ämnen med liknande titel, för att hjälpa dig hitta svar på DIN fråga. De är alltid flera år gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.