Den typiske villatomten är hårt styrd av detaljplan.
Så stort får jag bygga, färg på fasad, takvinkel, takfot etc.

Finns det någonstans där man kan köpa sig en tomt och bygga som man vill?
Är helt med på att man kanske behöver söka bygglov etc. och genomgå den normala formalian, men jag önskar ingen detaljplan som sätter begränsningar.

För att överdriva med ett exempel, vill jag bygga ett 4 våningshus på 600 kvm med varje våning målad i en egen färg så ska jag få göra det.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Bygg på landet
 
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Bygg på landet
Inte så lätt, allra flesta områden jag sett stället fortfarande krav på helhetsbilden.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Ditt hus finns redan i Örnsköldsvik. Heter Tingshuset. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Jakobk och 4 till
  • Laddar…
Jag har byggt på en fantastisk strandtomt vid havet några mil utanför Umeå. Var tvungen att söka dispens för strandskyddet men det var inga problem eftersom vi hade en liten stuga på tomten.

När det var avklarat var det i princip fritt fram. Jag byggde inte mer än vi behövde och inte minst hade råd med vilket blev ca 160 kvm. En del av huset är rätt hög (2 plan med 270 cm takhöjd i båda planen) vilket jag var lite nervös för när vi skulle söka bygglov. När jag pratade med kommunen sa dom att jag antagligen kunde lägga på en tredje våning om jag ville.

Nu är huset klart och vi håller på att rita på en rejäl komplementsbyggnad. Den behöver vi inte söka bygglov för, eller göra en bygganmälan. Kan även ställas på tomtgräns tack vare att vi har markägarens tillstånd.

Nyckeln i vårat fall är att vi utanför detaljplanerat område och sammanhängande bebyggelse. Dessutom gränsar inga andra tomter mot våran utan det är ca 100 m skogsfastighet mellan oss och nästa granne.
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag har byggt på en fantastisk strandtomt vid havet några mil utanför Umeå. Var tvungen att söka dispens för strandskyddet men det var inga problem eftersom vi hade en liten stuga på tomten.

När det var avklarat var det i princip fritt fram. Jag byggde inte mer än vi behövde och inte minst hade råd med vilket blev ca 160 kvm. En del av huset är rätt hög (2 plan med 270 cm takhöjd i båda planen) vilket jag var lite nervös för när vi skulle söka bygglov. När jag pratade med kommunen sa dom att jag antagligen kunde lägga på en tredje våning om jag ville.

Nu är huset klart och vi håller på att rita på en rejäl komplementsbyggnad. Den behöver vi inte söka bygglov för, eller göra en bygganmälan. Kan även ställas på tomtgräns tack vare att vi har markägarens tillstånd.

Nyckeln i vårat fall är att vi utanför detaljplanerat område och sammanhängande bebyggelse. Dessutom gränsar inga andra tomter mot våran utan det är ca 100 m skogsfastighet mellan oss och nästa granne.
Så utanför detaljplanerat område, och långt från grannar är alltså det som styr?
 
  • Gilla
Sofriko och 4 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Så utanför detaljplanerat område, och långt från grannar är alltså det som styr?
Och som sagt utanför sammanhängande bebyggelse. Exakt definitionen av det vet jag inte men som jag förstår det var det relevant för oss.

Grejen med inga grannar är att kommunen inte behöver skicka ut bygglovet för att ta in synpunkter (kommer inte ihåg vad det heter egentligen).
 
Heij83
N nybyggarn3 skrev:
Och som sagt utanför sammanhängande bebyggelse. Exakt definitionen av det vet jag inte men som jag förstår det var det relevant för oss.

Grejen med inga grannar är att kommunen inte behöver skicka ut bygglovet för att ta in synpunkter (kommer inte ihåg vad det heter egentligen).
Det behöver de visst göra.
Vi bygger på landet utanför detaljplan och när vi sökte bygglovet så var tomten inte ännu styckad så det innebar att det söktes på svärföräldrarnas fastighet som är 32ha vilket innebar en hel jävla massa grannar som fick brev från byggnashandläggaren.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Köp en Jordbruksfastighet!
 
  • Gilla
Karl P och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Det behöver de visst göra.
Vi bygger på landet utanför detaljplan och när vi sökte bygglovet så var tomten inte ännu styckad så det innebar att det söktes på svärföräldrarnas fastighet som är 32ha vilket innebar en hel jävla massa grannar som fick brev från byggnashandläggaren.
Där ser man. Tror inte att dom skickade till våra grannar men jag kan ha fel. Däremot verkar ju sammanhållen bebyggelse och angränsande tomter vara relaterad, och av betydelse.
 
  • Gilla
Stolsben
  • Laddar…
Bästa möjlighet är landsbygd. Men kan man se huset behöver det smälta in i omgivningen. Ibland är detta hårt reglerat ex. Vid en Åkerkant. Och ibland onödigt, vänner som fick nekat bygglov på stenhus i skogsglänta utanför detaljplan då kommunen inte tyckte det passade. Ville ha trä.

men först och främst landsbygd, bäst chans.
 
  • Gilla
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
Men det där "rymdskeppet i Danderyd". Hur fick det bygglov? Finns det fler ställen som inte är på landet som får bygga precis hur som helst? Väldigt dyra områden verkar ha lite friare tyglar, eller missuppfattar jag det?
 
D Dr.E skrev:
Men det där "rymdskeppet i Danderyd". Hur fick det bygglov?
Du får undersöka hur detaljplanerna ser ut i Danderyd. Det är i alla fall ganska varierande byggnadsstilar där.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du får undersöka hur detaljplanerna ser ut i Danderyd. Det är i alla fall ganska varierande byggnadsstilar där.
Jo. Jag har lite för lite koll för att veta hur jag skall ta reda på det och ca 5 minuter fritid per dag pga bebistvillingar och en treåring. Var mest nyfiken om någon hade koll, inte aktuellt för min del att bygga där.

Men rent allmänt så verkar det ju finnas områden i de flesta städer där husen är "arkitektritade" och ganska varierande. På de områdena bör det ju vara en ganska fri detaljplan. Lite orättvist mot resterande områden kan man tycka. Men det finns väl någon smart idé bakom det gissar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.