Hej,
Min kära granne har byggt ett plank mitt i tomtgränsen mot vårt medgivande. De hävdar förstås att det är bygglovsbefriat och att de har full rätt att göra så. Vi har i sak inget emot ett staket i tomtgränsen, men det som de har satt upp är både högt och fult och dåligt utfört. Vidare så anser de att så länge vi inte gör en formell klagan så innebär det att vi gett vårt medgivande till staketet.
Personligen tycker jag det är trist när man inte kan lösa dispyter utan att blanda in myndigheter, men nu kräver grannen detta.
Vart vänder jag mig i detta fall? Och hur?
 
Är det ett plank eller ett staket? Staket (med minst 50% genomskinlighet, t.ex. glest spjälstaket eller gunnebostängsel) är ofta bygglovsbefriade, men det kan säkert variera från kommun till kommun.
Plank däremot brukar kräva bygglov över en viss höjd.

Hursom får de inte bygga "mitt i" gränsen utan ditt medgivande, utan får lov att hålla sig på sin sida gränsen.

I vilket fall som helst så kontaktar du bygglovsavdelningen på din kommun med dina frågor. Bifoga gärna ett foto också så kan de nog svara snabbare.
 
Du måste klaga, men du kan skriva ett anonymt brev om du vill-klagan måste inte vara formell.
 
Hej Strolf

Om det din granne satt upp är ett plank (och inte staket) måste han fått medgivande från sin granne om han sätter upp planket närmare än 4,5 m från gränsen.

Det står i 8 kap. 4§ sista stycket Plan- och bygglagen (1987:10). "En åtgärd som avses i 1-3 får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det".

Jag hade ringt till kommunen, antingen Stadsbyggnadskontoret, markförvaltaren eller försökt få tag på representant från Byggnadsnämnden och berättat att grannen uppfört plank utan mitt medgivande precis i fastighetsgränsen.
 
Varför klaga anonymt?
Kan inte förstå detta förfarande, antingen har man något emot det som gjorts och står för det, eller oxå vill man dj-las.
Oavsett vilket sätt ni väljer, kommer ju grannen förstå vem som klagat, men skillnaden är att han/hon blir surare.
var öppna och ärliga, grannen har gjort fel, lika bra att köra med öppna kort.
/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.