Jag vill gärna ha fönster liknande dessa på vårt hus. Någon som vet någon återförsäljare?

Nackdelar/fördelar med dessa hela stora fönster? Fungerar de i västernorrland, eller är klimatet för kallt och att det därmed inte fungerar? Tips och råd tas vänligen emot!
 
  • Starck_ppna_fnster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag fått lära mig är att ett fönster med bra U-värde är lika bra som en yttervägg. Det finns ju vinterisolerade altaner med hela glasväggar!

Kanske Elitfönster kan fixa så stora fönster. Kolla deras hemsida om Fri Form. Blir nog väldigt dyra men det är snyggt. Skulle va mysigt mot en stor äng med skog bakom...... Eller mot en vit strand vid ett turkost hav...........
 
Mikael_L
¤ maria ¤ skrev:
Vad jag fått lära mig är att ett fönster med bra U-värde är lika bra som en yttervägg. Det finns ju vinterisolerade altaner med hela glasväggar!
Hmm, är det så?
Jag tror en hyfsat ordinär vägg (av byggstandarden just nu) har ett u-värde på 0,15-0,2 , och fönster har sällan bättre än 1,0.
Det är iofs fönster + karm, så stora fönster kan bli lite bättre, men ändå?...

(Men läxa gärna upp mig ;D, jag skulle också tycka det var ljuvligt med ett superstort glasparti mot en vacker utsikt!!!)
 
Undran ang U-värdet. Ett fönster är ju 10,5 cm (halv vägg) och glaset kanske par cm. Hur räknar de U-värdet? på glasets, fönstrets bredd eller volymen?

I vilket fall så är väl U-värdet ett värde på genomsläpp per m3... så även om ett fönster skulle ha samma värde som en vägg så måste det väl endå blir stor skillnad pga av skillnad på tjocklek.
 
Hemmakatten
Jo, vi har sådana fönster från golv till tak. Vi har t.o.m. två väggpartier på totalt 18 meter i bara glas.

Vi har köpt fönsterpartierna från Schüco. Det är aluminiumkarmar (både ut- och insida) med bruten köldbrygga. Glaset är ett 2-glasparti (6mm tjocka glas) med isolerglas och argongas emellan. I badrummet har vi eluppvärmda rutor, sk. 'varma glas'. Det är mkt snyggt, men ack så dyrt. Vi hade egentligen velat ha'varma glas' i alla fönster men det blev på tok för dyrt.
 
Mikael_L skrev:
Hmm, är det så?
Jag tror en hyfsat ordinär vägg (av byggstandarden just nu) har ett u-värde på 0,15-0,2 , och fönster har sällan bättre än 1,0.
Det är iofs fönster + karm, så stora fönster kan bli lite bättre, men ändå?...
Ja, du är på rätt väg :). Jag gissar att fönster isolerar 5 x sämre :'(. Stora fönster=stora värmeförluster men å andra sidan har man råd med stora fönster har man också råd med uppvärmning ;). Badrumsutsikten täcks snabbt av kondenserande badånga när det är kallare ute än inne - större chans att se palmer än svensk granskog om man inte har elvärme i glasrutor.
gaia
 
Tolkar jag er rätt om ni vill ha fönster utan synlig karm? (se mitt inlägg under "fönster"). Ett bra fönster har U-värde 0,6 - 1,2. (0,6 är dock ganska extrema fönster med treglas isolerrutor). En bra vägg har 0,1-0,3. 0,3 är ok i ett stenhus medan trähus bör ha under 0,2. När det gäller isoleringsförmåga så bör man ha i åtanke att fönster även släpper in värme när solen skiner. Reell värmeförlust är således svår att beräkna och beror på bl.a. fönstrets läge och husets förmåga att lagra värme (bättre i stenhus).

Generellt så har fönsterkarmen sämre U-värde än rutan så en ruta utan karm bör teoretiskt ha bättre totalt u-värde.
 
Mikael_L
Linnex skrev:
Undran ang U-värdet. Ett fönster är ju 10,5 cm (halv vägg) och glaset kanske par cm. Hur räknar de U-värdet? på glasets, fönstrets bredd eller volymen?

I vilket fall så är väl U-värdet ett värde på genomsläpp per m3... så även om ett fönster skulle ha samma värde som en vägg så måste det väl endå blir stor skillnad pga av skillnad på tjocklek.
Jag tror det är lambda-värdet du far efter, eller?!
Jag har också blandat ihop dom där ;) , med lambda-värdet måste man också veta tjockleken på materialet för att kunna räkna på värmeförlusten...

Eller har jag blandat ihop det nu igen tro... ::)
 
Här kan ni nog hitta det ni söker betr u-värdet på glas.
http://www.emmabodaglas.se alt www.pilkington.se
Jag skulle inte rekommendera er att sätta in glas med ett lägre u-värde än 1,0 - 1,1.
Det finns stor risk att man får problem med utvändig kondens på glasen då. Detta inte inte reklamerbart utan visar bara att glasen isolerar för bra.
Ska du ha ett parti som liknar detta så är det smidigare med ett aluminium eller stålparti som är skjutbart o isolerat. Det finns många som pysslar med detta kolla med din glasmästare eller om det är i västernorrland du bor kan du ju kolla med Alab Aluminiumsystem eller Öjebyns glasmsäteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.