Hej!

Tänkte byta ut dessa gångjärn då dörren hänger lite och skrapar i tröskeln. Testade att först att dra åt skruvarna (hjälpte lite) och smorde upp dem. Har plockat ner gångjärnen och känner tydligt att det är glapp i själva leden, mer på det gångjärnet som satt överst.

När jag söker hittar jag bara mindre snap-in gångjärn som även verkar vara för lättare dörrar. Detta är en massiv dörr med 3 speglar. Samt att de gångjärnen jag hittar verkar behövas försänkas i dörren. Måtten på mina gångjärn är ca 53x69mm.

Går det att hitta motsvarande gångjärn eller ska man byta till någon annan variant?

Tacksam för hjälp!
 
  • Gångjärn i två delar, delvis vitmålat, mot träbakgrund, användningsslitage och färgskalning synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte koll på dessa kraftigare snap-in gångjärn då jag tror de utgått för årtionden sedan men jag kompletterar om jag finner något.
Det brukar gå att byta plats på det övre och undre gångjärnet då belastningen är olika på dom eventuellt kan du även byta med andra dörrar med annan hängning (höger/vänster).
 
Redigerat:
  • Gilla
iasmatt
  • Laddar…
Okey, tack för svar! Och bra tips med att byta plats på dem. Tror t.o.m. jag har en extra dörr i förrådet med gångjärn på. De borde vara i bättre skick :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.