Jag är på jakt efter kakel till mitt blivande kök. Jag vet hur det ska se ut men har, efter att ha bläddrat igenom ett gäng produktkataloger, inte hittat det.

Någon som vet om en butik som har något liknande i sitt sortiment?

3178jm0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2u8f4fm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För sex år sedan köpte vi något liknande på interkakel.
 
T
Vanligt 10x30 svart matt kakel som alla välsorterade kakelbutiker har i sitt sortiment!
 
Tack ska ni ha!

Passar även på att fråga ännu en fråga om mitt kök här så att jag slipper starta en ny tråd.

Jag har ändrat mig många gånger men nu är planen att mitt kök ska se ut så här.
Är det snyggast att lägga kaklet omlott eller i linje? Jag gillar verkligen hur det ligger i linje på bilderna i början av tråden men är rädd att det blir lite "för mycket" när det blir en hel vägg med kakel som jag kommer ha.

mls8wh.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det är snyggare och mer modernt med kakel i linje. Omlott blir stökigare, speciellt på större ytor.
 
Tack för det!

En sista fråga ang köket. Jag är helt grön på sånt här men jag antar att jag kaklar det sista jag gör. Blir det inte väldigt svårt att komma åt längst upp i innerhörnet? Är det lättare att kakla innan jag sätter underskåpen?
 
Sätt plattorna i linje!
"omlott" blir väldigt rörigt på en så stor yta som MrElliott skriver.

Men är du inte rädd att spisväggen blir för dominerande.
Både med tanke på den stora, obrutna ytan, och den mörka färgen.

Personligen tycker jag det känns som jag skulle vilja ha något som bryter av och lättar upp det tunga intrycket.
 
T
Som sagt, i linjeföljd blir snyggast men jag skulle aldrig ha kört hela väggen som i ditt fall, känns som att kakelväggen ska trilla över en. Hade endast kört fram till kanten där bänksskivan slutar och endast upp till fläkten. Andra alternativet är till bänkskivans kant och upp förbi fläkten till taket.
 
Grejen med omlott är ju att det är väldigt förlåtande. Missar man lite på en platta så syns det inte. Är innerhörnet, mer eller mindre, perfekt 90 grader, så fixar man kanske även raka linjer, annars blir det meck.

Edit: Med 90 grader menar jag om väggen man kaklar mot är helt i lod.
 
Oj, jag inser att jag glömde en ganska väsentlig detalj. Hela väggen ska inte kaklas utan endast från bänkskivan och uppåt. Resten av väggen kommer vara vit. Trots det är jag rädd att det blir för mörkt men de andra versionerna jag hade av köket fungerade inte av olika orsaker. Och jag tror inte att det blir snyggt om jag endast kaklar upp till fläkten. Eller?
 
På grund av lite stress blev det en väldigt dålig bild gjord i paint. Ungeför så här kommer det att bli. Blir det för mycket med hela väggen bakom fläkten kaklad? Kaklet jag tänkt mig finns i första posten.

2w55y8o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eu3slc.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag står i valet och kvalet mellan att ha den väggen "ren" med endast kakel eller ha såna små överskåp jag har på den andra väggen, även på fläktväggen för att rama in det hela.

Jag har dessutom bara en vecka på mig att bestämma mig innan resan till Polen går för inköpet.
 
Då går jag emot strömmen och säger att omlott är mycket snyggare. Jag tycker att det känns modernare att lägga det omlott, samtidigt är det en smaksak. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.