Detta kostar en liten bit över 10.000kr.
Lite overkill och lite för långt för mitt kök så jag tänkte göra ett liknande bord.
Underredet blir av grova aducerade vattenrör eller någon typ av byggnadsställningsmaterial (dock inte så lätt att hitta heller).
Bordsskivan av gamla slita plank. Kanske inte speciellt skitiga som byggnadsställningsplank utan mer slitna bara. Grovt sågade och naggade.
Kollat Blocket, Nacka byggnadsvård etc men hittar inget.
Några tips?
 
  • housedoctor table.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Noterade att Jula börjat sälja sådana rörclamps som är ganska snygga med böjar och vinklar för att tel bygga båthus eller dyl.
Kan det vara lämpligt att använda till att bygga underredet? Hittar dem inte på nätet och har lite brådis! Kan kolla mer lite senare...

=)
 
Jo just det... det har jag sett. Dem skulle passa väldigt bra och förmodligen ganska smidigt att få ihop. Tack.
 
Har du kollat Rivners för plank?
 
pinebar skrev:
Har du kollat Rivners för plank?

Inte meningen att sno tråden nu men jag undrar lite över Rivners.
Har de bra priser? Finns det material att ha, jag är mest intresserad över fönster. De skriver även att de har nya reglar, vilken prisklass och kvalitet ligger dom på.

Tack för lånet
 
slacker skrev:
Noterade att Jula börjat sälja sådana rörclamps som är ganska snygga med böjar och vinklar för att tel bygga båthus eller dyl.
Kan det vara lämpligt att använda till att bygga underredet? Hittar dem inte på nätet och har lite brådis! Kan kolla mer lite senare...

=)
Har äntligen tagit mig till Jula nu och dem har rätt bra delar funktionsmässigt. Men dem ser väldigt billiga och plastiga ut. Inte som deras tillhörande rör som har den lite mer slitna looken som tex byggnadsställningar.

Något annat tips vart man kan hitta rördelar i typ järn med kopplingar så man kan få ihop ett underrede som liknar den nedre halvan av en sådan här:

GUNZ115301.jpg
 
pinebar skrev:
Har du kollat Rivners för plank?
Var på Rivners nu oxå. Dem hade ett parti gamla byggnadsställningsplank.
Dem är var lite för skitiga och gråa. Är mer ute efter slithet på grund av ålder och väder. Men det är ett ställe som är värt att återkomma till. Dem verkar få in saker hela tiden.
 
Kolla på Stena eller annan skrot ang. ställningen.
 
Press och son och andra som gör täckställningar till båtar har kanske nåt som passar. Lite svårt att se på bilden men det påminner ju lite om vanliga svarta järnrör kopplingar, finns bla på Rinkaby rör.
 
Men jag vill hitta planken. Ingen som vet vart man borde vända sig för att hitta gamla nötta plank?
 
Bind ihop några reglar som du drar efter bilen...lägg dom sedan ute ett tag.....
 
Inte helt tokigt, har en kompis som grävde ner sin scoutskjorta nån månad för rätta imagen. Lite fake känns det dock. Sen är ju reglar rundade/dövade hörn på, det är inte autentiskt.
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Kolla om du har några bönder/skogsägare i bekantskapskretsen... De har för det mesta lite/mycket bondsågat virke lite överallt i väntan på sämre tider.

Sedan förstår jag inte varför man vill ha bråttom med patinan... Den kommer så småningom ändå:)

/ATW

ps eller leta rätt på en bondsåg direkt... Ds
 
Davidw skrev:
Sen är ju reglar rundade/dövade hörn på, det är inte autentiskt.
Det är väl bara att ta en cirkelsåg och ta bort det innan....
 
Bordet på bilden ser ut att ha ekplank.
Jag var ute efter gamla slitna plank med rätt "patina" för ett tag sedan och tänkte var sjutton skall jag hitta detta? Slängde ut frågan på facebook och 20min senare hade jag fått napp hos en som höll på att byta ut sitt golv på logen.
Så släng ut lite förfrågningar lite här o där men man kan inte räkna med att hitta rätt med en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.