Planerar ett garage bygge med gjuten platta och en eventuell ingjuten golvbrunn att ta hand om smältvatten från bilar m.m. problemet är att jag inte vet vart jag ska göra av detta vatten då situationen är följande:

Jag bor utanför detaljplanelagt område, utan kommunalt avlopp men med trekammarbrunn istället. brunnens placering på tomten är sådan att den ligger en bra bit bort och dessutom högre än den tilltänkta garageplattan, så att ansluta till denna är uteslutet.

Alternativen som jag ser det skulle ju vara att anlägga en ny stenkista en bit från garaget eller dra till ett vägdike en bit bort.

MEN får/bör man göra så?
 
f.ö. så ska jag inte ha något vatten indraget i garaget och kommunen kräver så vitt jag vet inte att oljeavskiljare finns installerat
 
Du bör kontakat Miljö- och hälsa i din kommun.
 
Om du inte drar in vatten så är det nog lite ”overkill” med brunn. Snö från fordon brukar inte vara några problem, behöver vara rätt mycket snö för att det skall hinna rinna till brunnen innan det sugits upp av plattan. Skulle själv skippa det.

Tompa
 
Ringde och kollade med kommunens miljöförvaltning idag hur det låg till.
Deras första reaktionen på frågeställningen var stor skepsism, det var ungefär som om dom fått palmemördaren i luren.
Efter förhör om vilken typ av verksamhet som skulle bedrivas i garaget så verkade dock trots allt som om det var helt sin ordning att leda vattnet från golvbrunnen till en stenkista :)
 
Mikael_L
Antagligen är det så ovanligt att någon vanlig privatperson frågar (utan bara gör som dom vill istället!) att dom trodde du skulle ha ngn sorts industriell verksamhet...

Kan du dra ner röret sisådär en meter djupt åtminstånde och dessutom dokumentera var det går så har du alltid möjligheten att i framtiden ansluta det på något annat sätt.
 
App app app app...
Vi har en stenkista under vårt garage som var lite jävla ordentligt igensatt när vi köpte huset. Jag lånade hem en kraftig grovsammsugare för att rensa denna...
Det var alldeles för fin sand/salt i denna brunn, så det slurpade till slangen och satte sig tvärstopp i dammsugarslangen, nu hade jag helt plötsligt två stopp att ta hand om...
Men jag införskaffade då en avloppsrensare till högtryckstvätten som jag matade ner i stenkistan för att lösa upp sand/salt.
Avlägsnade även proppen i dammsugarslangen med vatten.

Sen gick det bra att suga upp sörjan ur avloppet, men jag fick tömma dammsugaren ett 20-tal gånger innan stenkistan var i användbart skick igen.

Då jag har 17 mil t/o/r till jobbet så hinner det fastna en hel del snö/salt/skit på bilen som sedan skall ramla ner på golvet och ner i brunnen. Jag törs inte tänka på hur det sett ut utan brunn i garaget...

Skall bygga nytt dubbalgarage inom kort och kommer självklart att ha avlopp i detta, men inte stenkista om jag förstått* det rätt. Jag kommer att slåss för både vatten och avlopp, och jag hoppas de inte tar mig för Palmemördare...

*= Lyssnat på husförsäljaren
 
Stenkista under garageplattan vågar/vill jag nog dock inte anlägga. det får bli nån meter utanför plattan och dragna rör.
 
vilken dimension hade du tänt dig på golvbrunen 75mm eller ?
 
Har inte fungerat så mycket på dimensionen, men för att stenkistan ska hinna "svälja undan" bör man väl kanske inte ha för klena rör. 75mm bör väl dock räcka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.