Vi har precis köpt ett hus. Det värms numera upp av bergvärme men tidigare fanns det en oljepanna. Ovanför platsen för den gamla oljepannan sticker röret ut ur taket som syns på bilden. Ibland droppar det lite vatten ur röret. Det är inga mängder men det blir en liten pöl på golvet som oftast verkar torka upp innan det kommer lite mer vatten. Jag är intresserad av att reda ut vad detta är såklart. Jag ska börja forska i huset bäst jag kan men om det finns några idéer tas de tacksamt emot.
 
  • Rör som sticker ut ur taket, tidigare anslutet till oljepanna, med synliga vattendroppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Gammal expansion på vinden?
 
  • Gilla
marcusmco och 2 till
  • Laddar…
B Beretic skrev:
Gammal expansion på vinden?
högst sannolikt !
 
Det var en tanke jag hade men sedan undrade jag varför det kommer vatten ur den då den inte borde användas längre. När bergvärmen installerades borde väl det gamla expansionskärlet tagits ur drift? Tack för svar dock. Ska undersökas såklart!
 
marcusmco marcusmco skrev:
Det var en tanke jag hade men sedan undrade jag varför det kommer vatten ur den då den inte borde användas längre. När bergvärmen installerades borde väl det gamla expansionskärlet tagits ur drift? Tack för svar dock. Ska undersökas såklart!
Om röret går upp på vinden, så är det möjligt att det bildas kondens i röret och då rinner det nedåt.
 
Här kommer återkoppling. Igår var jag på vinden. Helt rätt att det var ett gammalt expansionskärl!

Bergvärmen installerades för ca 20 år sedan och då togs den gamla pannan bort. Taket lades om för 7 år sedan. Då kunde man ju passat på att ta bort röret som går ut genom taket kan jag tycka. :)
 
  • Ett gammalt isolerat expansionskärl på en vind med ett rör som går genom taket och lösa kablar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person inspekterar gammalt rör på vind med isolering och belyser med lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Beretic
  • Laddar…
Kul att se att det löste sig med ditt rör :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.