Observera att denna fråga enbart är av intresseskäl. Jag är inte ute efter någon konflikt eller krav mot någon granne eller liknande.

Här ser ni en nybyggnadskarta, min fastighet är till höger (nr. 6).
Blå linje markerar staket och praktisk tomtgräns.
Men, som synes på kartan så har jag en "tårtbit" utanför staketet (hörn inringat med rosa).
Vad gäller? Tillhör den "tårtbiten" mig trots att det sett ut så här de senaste typ 50 åren?
Observera att gränspinnar är försvunna sedan länge.

Nybyggnadskarta som visar fastigheten nr. 6 med en blå linje som markerar staketet och "tårtbit" utanför inringad i rosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Lägg ut hela kartan med ritningshuvud läsbart
Är det en förrättningskarta när din fastighet bildades så borde kartan stämma.
 
Stårt det inte i klartext någonstans nuförtiden mellan vilka punkter gränsen går? Man måste titta på förrättningskartan förstås, inte denna.
 
Jag gissar att gränsen är flyttad till den högra punkten (varför skulle den annars ens finnas?). Å andra sidan tror jag att din fastighet annekterat gatumark norr om gränsen.

Men som andra redan sagt, det behövs mer än kartan, en beskrivning av vilka mätpunkter som begränsar fastigheten exempelvis.
 
  • Gilla
Fummel och 1 till
  • Laddar…
Det är en nybyggnadskarta som jag tog ut inför ett bygge.
Vill inte visa mer av kartan tyvärr. De streckade linjerna står beskrivna som "fastighetsgräns".
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gissar att gränsen är flyttad till den högra punkten (varför skulle den annars ens finnas?).
Får revidera min egen synpunkt från tidigare. Vore ju jättekonstigt om gränsen bröt på den nedre linjen utan gränspunkt. Tror jag var ute och cyklade i natt.
 
  • Haha
Fummel
  • Laddar…
Svårt att veta utan att se helheten, men gissar på att gränsen går så här (rött).
De runda små ringarna tyder på att det finns/funnits någon typ av modernare (inte råstenar...) gränsmarkering, och då bör det finnas koordinater som gör dem återutsättningsbara.
Karta med markerad potentiell gränslinje i rött och mätpunkter med runda ringar.
 
B
Jag tror att den blå linjen markerar ett dike eller ett staket , knappast tomtgräns.
Mot gatan verkar den blå fortsätta i dike/slänt troligtvis..
 
Nja, jag tror punkten på grannens hus är en inmätningspunkt för att kunna "rita" ut den nedre delen av det blåa strecket, därför är det också en extra punkt på den övre röda linjen.

Vad säger hittas karttjänst?
Eller för den delen lantmäteriets.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Som sagt, det ähär är en nybyggnadskarta från kommunen som använts för att mäta/rita ut var man placerar byggnader vid bygglovsansökan mm.

Husen här är över 100 år gamla, därför så ser indelningen konstigt ut.
Är mest intresserad av hur min rätt ser ut (av rena intresseskäl bara).
Ska leta upp en gammal orginalkarta och ladda upp här.
 
Som sagt, en snabb koll på hitta.se kan visa tomtgränserna (de behöver inte matcha rätt mot flygfoto, men du ser om "fasningen" är med)
 
Jag skulle säga att din tomtgräns är markerad med röda linjer, din grannes tomt är markerad med gröna linjer.
 
  • Karta med tomtritning visande tomtgränser med röda och grannens med gröna linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jämför med tomtgränsen enligt hitta eller eniro
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Får revidera min egen synpunkt från tidigare. Vore ju jättekonstigt om gränsen bröt på den nedre linjen utan gränspunkt. Tror jag var ute och cyklade i natt.
Jag tror det är möjligt att ha gränsen bryter i en punkt där två syftlinjer korsas. Har något liknande i min gräns, ett ytterhörn där en ny gräns korsar en befintligt gräns. Antar att man då slapp bestämma den gamla gränsen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Min egna gissning är helt enkelt nån gammal överskommelse att helt enkelt sätta staketet så att grannen kan gå runt sitt hus.
Jag har bara bott där ett år, grannen med.

Men jag återkommer med en intressant orginalkarta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.