Måste fylla på luft i hydrofortanken då all luft är slut. Har en liten kompressor. (Stanley air kit) Har ingen nippel på toppen av tanken så antar att det är underifrån. Som visat på bilden? Men ingen av delarna från kompressor matchar den.. är jag helt ute och cyklar eller ska jag fylla på luft någon annanstans? Har verkligen inte lust att ringa hit vvs.
 
  • Undersida av hydrofortank med kopplingsdetalj som användaren funderar på att fylla med luft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som galvad tank vad för pump har du , uppe eller nere i borrhål/brunn det går att få luft i tanken genom att tappas ur allt vatten med ventilen i botten, när tanken är tom så statar du pumpen, stänger ventilen och det blir en luftkudde i den som brukar fungera.Kommer det tillbaka konstant att pumpen startar/stoppar ofta så är det en liten luftläcka. Min får jag göra så med 1 ggr om året , syrefattigt vatten.
 
Denna har jag. Tanken är tom för luft och vatten. Me startar pumpen så fyller den långsamt och stänger inte av sig.
 
  • En gammal tryckkärltank med mätare och ansluten blå pump och rörledningar i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hydrofor – Wikipedia

Hur menar du att den inte stänger av?
Har du justerat eller kontrollerat tryckvakten?
Får du upp något tryck?
 
MultiMan
Stannar aldrig pumpen låter det mer som fel på tryckvakten (gröna lådan till höger).
 
Backventilen på pumpen hade fastnat så rengjorde den. Efter det så gick väl all luft ur eller något. Startar jag pumpen fyller den sakta vatten men efter ca 2,3bar så går det extremt långsamt.
 
Tag ett foto där man ser hela pumpen med inkommande och utgåendet ledning.
Det kan vara en dålig/sliten pump.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Bytte pumpen för nått år sen bara så tveksam om det är den..
 
  • En nyligen installerad blå vattenpump monterad på en träplatta i ett hörn av ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och vatten finns i brunnen , max ca 5 meter ner och bottenventilen ( brukar vara en back i den ) under ytan. Mätaren har den visat högre förr och pumpen stannat som den ska , mätarna är inte att lita på, sen som sägs du får kolla tryckströmbrytarens inställning att det går långsamt kan bero på flera saker skit i rör/bottenventil. I pumphusets impeller brukar det inte sätta igen sig.
 
Vatten i brunnen finns. Kollar mätglaset och när det når ca 70-80%/ 2,3 bar så går pumpen bara. Stoppar alltid strax innan 4bar. Så tycker ändå att det borde vara luften?
 
C cocoo skrev:
Bytte pumpen för nått år sen bara så tveksam om det är den..
Om pumpmotorn är tre-fas så kan den gå baklänges efter ett job i elcentralen eller ute i stolpen.
De flesta pumpelementen skickar fortfarande vattnet i rätt riktning men med mycket dålig effekt och flöde.
Så, OM motorn är tre-fas Och du misstänker att faserna kan ha kastats om, pröva då att byta plats mellan två fasledningar till pumpmotorn.
 
Brukar funka att tappa ur allt vatten ur hydroforen och sedan fylla upp den. Brukar bli ganska lagomt med luft i den då.

Du kan ju även ta upp inspektionsluckan och rengöra invändigt i samma veva. Om du har bra vatten kanske det inte behöver göras alls.

Har rengjort den modellen av hydrofor ett antal gånger. Luftnippeln på den satt förresten längst upp på toppen.
 
Vad är detta? Säkerhetsventil? Eller luftinjektor? Troligen det första.
Del av vad som verkar vara en hydrofor med rörsystem och en utmarkerad komponent i ett källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annars som nämns tidigare, töm hela på vatten.
Det svåra är att få in luft i hydroforen då det saknas en ventil på toppen.
Har du golvbrunn så man kan släppa vatten på golvet?
Jag har själv lossat nivåröret vid den övre anslutningen och släppt in luft där, när jag inte fått loss pluggen på toppen. När jag fullständigt tömt hydroforen är det bara montera tillbaka.
Tömmer man den helt och sedan fyller upp så brukar det bli bra nivåer vid till och frånslag.
 
Att pumpen inte trycker vatten kan bero på att du behöver lufta den. Lossa lite grann på mässingpluggen på ovansidan och hör om det pyser där. Dra åt och starta pumpen. Upprepa tills det inte längre pyser när du lossar skruven. Kan vara tålamodsprövande. Ifall du har mekat med backventilen så kolla även att det är ordentligt tätt där.

Angående luftningen av hydroforen så kan du montera en luftnippel, typ vanlig bilventil. Går att montera på valfri anslutning, helst med en kulventil före. Den måste inte sitta på toppen av hydroforen, för det har ingen betydelse var du trycker in luften.
 
J Johanrm skrev:
Om pumpmotorn är tre-fas så kan den gå baklänges efter ett job i elcentralen eller ute i stolpen.
Sitter nog en pil på fläktkåpan som säger vilken riktning den ska snurra, bara att lysa i kåpan och starta/stoppa pumpen så syns det. sen som sägs det kan vara luft i impellerhuset och då pumpas det dåligt. Den typen av pump får inte ha någon luft i sig. sitter det någon ventil mellan pumpen och tanken, stäng den öppna pluggen mitt på pumpen , öppna lite på ventilen finns luft i pumpen så åker det ut, då det lilla trycket i tanken går baklänges. Men öppna inte pluggen med tryck då blir du blöt och det sprutar häftigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.