Nu så kan vi efter åratal i bostadsrätt äntligen kalla oss husägare. Tyvärr har ett litet, men irriterande moln dykt upp på vår himmel.

De förra ägarna har gjort ett jättejobb med att renovera huset som är byggt 1928. Dock har de gjort två små missar.

Tillluften till toalettstolen har de satt upp på vinden, med följden att det luktar avlopp där uppe, vilket irriterar då vi tänkt förvara vinterkläder och annat där uppe. Vidare har de inte byggt in någon ventilation i det nyrenoverande badrummet, vilket jag tycker verkar fånigt.

Badrummet ligger på övervåningen, så jag har fått för mig att jag skall sätta in en fläkt i innertaket och dra ett rör därifrån och ut. Tilluften till toaletten består av ett rör som sticker upp ur golvet på vinden. Nu, till min fråga: Kan man sätta en krök på dessa rör och dra ut dem genom tegelväggen på kortsidan, eller bör jag gå rakt uppåt ut genom taket, med alla tätningsproblem detta medöfr. Avståndet mellan fläkten och kröken kommer att vara ca 40 centimeter, och sedan är det ca 2 meter från kröken till tegelväggen.

Någon som har några rekommendationer?

 
Det här med avloppsventilation finns många åsikter om. Den ventil som sitter på vinden är en vakuumventil till för just det ändamålet att slippa gå genom yttertaket.
Frågan är om man verkligen skall använda vinden som förråd för kläder (fukt, insekter mm + brandfaran).
Jag skulle nog tänka om och inte använda vinden till detta och därmed slippa dra om avloppet.

Vill du ändå dra om det skulle jag dra det i taket istf genom väggen. Risken med väggplacering är att du får ett nedåtriktat sug som drar med sig skitlukten neråt och förpestar utemiljön istället för vinden.

Vad det frånluften i badrumment belangar så skall deninte kopplas ihop med avloppet. Däremot kan du dra det röret genom vägg istället.
Det finns fläktar för detta avseende med både timer- och/eller fuktstyrning.

Lycka till.
 
Katten!
Först blir det vakumventilen.... den är nog defekt den ska normalt täta helt och bara vid spolning öppna (pga av vacumet) och släppa in luft i röret ej släppa ut. Bor du norrut så är tipset att det ska va en med isolerad topp vanligt att dom rackarna fryser. Vi har vacumventiler inne på toaletten i en smyg på flera ställen det funkar toppen, utan lukt!!!
Tilluften till toan ska du ta via dörren från lägenheten så att allt ventileras, ta in luft via tex springventiler i sovrum/vardagsrum osså ut från wc kök tvättstuga. Röret dom fixat med upp på vinden måste väl va början till en frånluft eller hur... Obs det ska isoleras ordentligt på kallvindan och bäst effekt blir det om det kan gå genom yttertaket!! inget kallrasskydd tycker jag ni ska ha på fläkten då drar det lite hela tiden det behövs, tro mig.
Tilluften ska in via dörren det ska det va antingen "överluft" eller luftad tröskel, i en bef tröskel går det fräsa med en överhansdsfräs om man inte får lös tröskeln, även dörren måste slipas av så det blir en rejäl springa.
Ett regelvidrigt arrangemang, det ska finnas ventilation i wc.
Är det en besiktningsbar vinda? är den besiktningsbar då ska ni ha sett detta!? (borde ha sett)
Anlitade ni en besiktningsman? har den rackarn friskrivit sig från ansvar kring installationer!? el vent sanitet mm.
om inte då har han en försäkring??
Om ni inte har nån juridisk möjlighet att få detta åtgärdat, skulle jag ändå ställa säljaren mot väggen och säga, det här kostar xx kronor det får tamefaaxx du betala. >:( >:(
Annars kommer vargen o tar dig, dessutom kommer vår herre aldrig att glömma såna jordiska hemskheter, så det blir nog källarvåningen för dig i evinnerlig tid, om du nu inte gör rätt för dig förstås.
Då kan det bli himmelska fröjder för dig när den tiden kommer.
Kör hårt och vik er inte. fundera runt ni kanske känner nån som kan ge er råd kring juridiken o tolkningen annars ska bes.mannen kunna svara på hur ni kan göra..
Lycka till, hoppas det fixar sig!!!!
 
Till att börja med: Tack för svaren. Man känner sig rätt ensam som nybliven husägare ibland.

Så.. Lösningen: Mycket riktigt, det sitter en vacuum-ventil på vinden. Tyvärr har puckot som dragit upp röret bara lagt ventilen ovanpå det. Ingen tätning, så det där vacuumet lyser med sin frånvaro. Röret är numera tätat och lukten ett minne blott.

Gällande tilluften till toaletten, dvs själva rummet tar vi numera via dörren (tack vare svågern). Gällande frånluften ritade vi på lite olika alternativ, men slutade vid att sätta en fläkt i taket som blåser upp luften i ett rör som sedan kröks och går ut genom väggen. Vidare har vi bilat upp två ventiler på vinden, en på varje kortsida. Takpannor har lyfts, ventiler har satts in och ta-daa.. En luktfri, väl ventilerad vind. Gällande förvaring av kläder tog jag era råd och tänkte om, så vinden får nu förvara prylar som inte tar lukt, brinner eller äts upp av råttor.

Återigen, tack för hjälpen. Vi har en del andra prylar att fixa med, så jag återkommer nog så småningom.

Jo, just det.. Besiktningsmannen.. Nog hade vi in en sådan, och nog hade han noterat detta i besiktningsprotokollet. Sent om sider fick vi ihop ett möte där jag, besiktningsmannen, en god vän som är fukttekniker och säljaren deltog.. Resultat blev att säljaren utan att knysta betalade för arbete och material.

Slutet gott, allting gott.

/Katten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.