Om ni hade blivit eller är eller planerade för liv som 65+,
vart hade ni flyttat? Till en liten by, ort eller mindre stad?
Eller större?
Skulle ni ta hänsyn till att ha sjukhus eller vårdcentral i närheten?
Eller skulle livsmedelsbutiker vara viktigare?
Eller närhet till övriga familjemedlemmar?
Till ny villa eller lägenhet?

Ni som känner er ensamma. Vad saknar ni mest?
 
Spanien, Frankrike eller Portugal kanske
 
Thomas Lundquist
Ljusterö på somrarna och Frankrike eller Italien på vintrarna
 
Håller med Benji jag hade flyttat någonstans där jag får nåt som Sverige inte erbjuder. Alltså låga priser i förhållande till våra tillgångar och ett annat klimat. Jag trivs med vinter mm (flyttade just därför till jämtland från skåne) men i äldre ålder så ser jag det som skönt att bara njuta av värme.

Vi räknar med att gå i pension i förtid (runt 55-61 beroende på dåtida arbete) och har avsatt resurser för detta. Har många år kvar (är under 30) och äger våra 5 bilar o har bara något år kvar att betala på vårt hus o fritidshus så vi kan rätt enkelt trots barn spara till senare utan att offra nuet.

Tanken är att bygga eller köpa en bostadsrätt någorlunda nära barn/barnbarn i Sverige och en mindre fastighet (runt 100-150 kvm) i Thailand eller ett land som om ca 30 år är vad Thailand är nu. Alltså ett varmt, servicevänligt land där våran ekonomi tillåter mer slösaktighet än hemma. Då kunna tillåta oss att hyra in för städning, tvätt/strykning, husunderhåll och matlagning så ofta vi känner för det.

Med den ekonomi vi förväntar oss att ha kan vi ändå bjuda över barnen med familj varje år samtidigt som vi bor några månader i Sverige också under vår/sommar

Det är vad som tilltalar oss iaf, har släkt o bekanta som lever såhär nu när de är 55+ och de lever i Turkiet, Rumänien, Thailand mfl länder o trivs ypperligt
 
kinglolle skrev:
Vi räknar med att gå i pension i förtid (runt 55-61 beroende på dåtida arbete) och har avsatt resurser för detta. Har många år kvar (är under 30) och äger våra 5 bilar o har bara något år kvar att betala på vårt hus o fritidshus så vi kan rätt enkelt trots barn spara till senare utan att offra nuet.
Glöm det!
Om ett år är hus/fritidshus betalda men då kommer du så klart att hitta ett större hus eller en bättre bil eller nåt annat som du bara MÅSTE ha, och så sitter du med nya lån...
 
Mina föräldrar köpte ett hus med sjötomt ute i skogen men ändå inom 45 min från alla barn och barnbarn. Och när jag ser hur dom trivs så känns det som att det är vad jag också vill göra. Men det är ju över 30 år kvar så det kan ju ändras. Min bror och hans fru planerar å andra sidan att flytta så centralt som möjligt när barnen flyttar hemifrån och njuta av det som Stockholm har att erbjuda.
 
Siktar nog på lägenhet hyfsat centralt i tex Karlstad, plus till att börja med en sommarstuga med naturtomt och närhet till vatten. Förhoppningsvis är ungarna intresserade av stugan, annars får man väl sälja den när man inte orkar med längre.

Just nu bor vi i villa med både närhet till all service och till härliga stränder, men det kan vara skönt att inte vara tvungen att underhålla tomt och hus nån gång i framtiden.
 
haavard skrev:
Glöm det!
Om ett år är hus/fritidshus betalda men då kommer du så klart att hitta ett större hus eller en bättre bil eller nåt annat som du bara MÅSTE ha, och så sitter du med nya lån...
Ja bil lär vi byta men vi köper inte fordon eller fritidshus för den delen på lån utan föredrar kontant. Huset är det enda vi belånade ca 50 % för några år sedan.

Svårt dessutom att se att vi säljer hus eller fritidshus. Visst större är alltid trevligt men jag är inte sugen på att flytta ändå.

Kanske köper nåt till fritidshus men tveksam då vi har hus på landet, stuga på landet och stuga i Åre plus ny stor husvagn. Resten får bli hotell så jag tror faktiskt inte det blir några problem. Har 3 barn och hus därefter (220 kvm hus o 300 kvm uthus) så vi är inte i den åldern att behoven förändras nämnvärt heller...

Man ska aldrig säga aldrig men eftersom vi gärna äger själva så betvivlar jag att vi ändrar oss.
 
Det enda potentiella problemet med att bo i glesbygden är att varken ambulansen eller helikoptern hinner fram i tid den dag man får hjärtsnörp.

Annars handlar det om vad man uppskattar. Havsörn eller tunnelbana.
 
Både Havsörn och 10 minuter till "stora sjukhusets" helikopterplatta: Vänerns skärgård :-D
 
Jag skulle nog bo kvar så som jag bor nu.

Långt till grannarna men ändå hyfsat nära till flera städer.

Vart släkten bor skiter jag i, min släkt är utspridd från småland till new york
 
mycke_nu skrev:
Det enda potentiella problemet med att bo i glesbygden är att varken ambulansen eller helikoptern hinner fram i tid den dag man får hjärtsnörp.

Annars handlar det om vad man uppskattar. Havsörn eller tunnelbana.
Det kan ta 40 min i Malmö. Det fick min kompis erfara. Tur det var bara panikångest!
Medan i Sjöbo fick en kvinna vänta en gång 3 timmar! Maken avled. Fast akuten hade 500 meter till deras hus!!!
 
Jag ska sitta i solnedgången på en veranda i ett varmt och skönt land typ Thailand och röka på utav bara helvete när jag är gammal.

Det, och bete mig som Farbror Einar.

Längre än så sträcker sig inte mina planer än, resten funderar jag närmre över när det börjar dra ihop sig.
 
Man bygger nytt på Österlen - nära sjöstrand. Så klart!
 
Med dom fantastiska rikedomar jag förväntar mig när det är dags för pension så blir det att lämna tillbaks huset till banken och bli uteliggare.
Men det ska bli skönt att slippa jobba åtminstone.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.