Hej!

Måste ta tag i och lufta golvvärmen (bytte panna) då det inte kommer någon värme i en av sektionerna.
Vet att man ska släppa ut luft vid den högsta punkten men vet inte vart. Snälla kan ni ringa in på bilden vart det är jag gör detta. Om ni behöver tydligare bilder. Hojta snälla! God Jul 🎄.

P s kan det vara med den lilla pluppen längt upp på resp slinga (el vad det heter)?
 
  • Värmefördelningsrör, termostater, kulventiler och etiketter för uppvärmningssystem. Teknisk installation i byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallfilter med blå Öppna/Stänga-ventiler, troligtvis del av VVS-system, märkt "Uponor".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell utrustning, rör, ventiler, och kopplingar i metall, installerade på en vit yta, teknisk inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel för värme eller kylsystem, med ikoner och text på svenska, varningsetiketter synliga nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Foto på fördelaren ett måste
 
J jonaserik skrev:
Foto på fördelaren ett måste
Vad är en fördelare?
 
J jonaserik skrev:
Foto på fördelaren ett måste
Ser du mina tre bilder?
 
Camilla Andersson1 Camilla Andersson1 skrev:
Vad är en fördelare?
Nu kom en del foton bra. du vet vilken slinga som inte fungerar bra. då ställer du alla termostater till noll, utom den som är sval, Du har ingen cirkpump vid fördelarna. Det sitter en cirkpump i pannan, den ska ställas upp på max. sen får du vänta någon timma så ev luft hinner gå runt. Du har avluftare sitter på fördelarna, det är en platspropp på dom. Skruva upp dom till hälften för att lufta av. När du är klar så stänger du dom. dessa luftare har en förmåga att börja läcka, så dom ska vara stängda normalt
 
J jonaserik skrev:
Nu kom en del foton bra. du vet vilken slinga som inte fungerar bra. då ställer du alla termostater till noll, utom den som är sval, Du har ingen cirkpump vid fördelarna. Det sitter en cirkpump i pannan, den ska ställas upp på max. sen får du vänta någon timma så ev luft hinner gå runt. Du har avluftare sitter på fördelarna, det är en platspropp på dom. Skruva upp dom till hälften för att lufta av. När du är klar så stänger du dom. dessa luftare har en förmåga att börja läcka, så dom ska vara stängda normalt
Oj oj oj… ja jag vet vilken slinga som inte fungerar. När du säger termostat menar du de som sitter i varje rum? Cirkulations pump i pannan 😬 vet inte/kan inte 🙀 Blir för teknisk för mig. Helt novis på nya pannor. Antar att det är cirkulation av vatten i rören som ska öka men hittar inte i pannan var jag ändrar detta. Avluftare på fördelare är det den ploppen längst upp på mina närbilder? El ser du den på min översiktsbild? Den är inte röd.
 
Jepp helt riktigt med termostaterna, sen det med panna, är det en värmepump eller ren elpanna. i en värmepump så sitter nertill bakom frontplåten , på ren elpanna kan den sitta lite varstans, foto på pannan bra.
 
J jonaserik skrev:
Jepp helt riktigt med termostaterna, sen det med panna, är det en värmepump eller ren elpanna. i en värmepump så sitter nertill bakom frontplåten , på ren elpanna kan den sitta lite varstans, foto på pannan bra.
Det är en Nibe S735. Tog en ny bild på driftläge. Är det där jag ändrar?
 
Camilla Andersson1 Camilla Andersson1 skrev:
Det är en Nibe S735. Tog en ny bild på driftläge. Är det där jag ändrar?
Luft vatten med återvinning. Helt ny panna.
 
Luftarna är dom här:
Industriellt röranslutningselement med blå kran på vita bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppna på toppen.
 
Camilla Andersson1 Camilla Andersson1 skrev:
Luft vatten med återvinning. Helt ny panna.
Nja, frånluftsvärmepump är mer korrekt beskrivning väl?
 
Camilla Andersson1 Camilla Andersson1 skrev:
Luft vatten med återvinning. Helt ny panna.
Skruvat ner samtliga termostater i varje rum förutom där det inte kommer värme. Men frågan är vart luftar jag?
D Dilato skrev:
Nja, frånluftsvärmepump är mer korrekt beskrivning väl?
japp ursäkta fel termer 😀😆
 
Camilla Andersson1 Camilla Andersson1 skrev:
Skruvat ner samtliga termostater i varje rum förutom där det inte kommer värme. Men frågan är vart luftar jag?

japp ursäkta fel termer 😀😆
Jag öppnar upp dem tills det rinner ut vatten eller?
 
Camilla Andersson1 Camilla Andersson1 skrev:
frågan är vart luftar jag?
titta uppåt i tråden inlägg #10.
Du har redan identifierat luftarna.
 
Camilla Andersson1 Camilla Andersson1 skrev:
Jag öppnar upp dem tills det rinner ut vatten eller?
Luftningen pratar jag om. Öppnar upp till det rinner ut vatten?
 
  • Tryckmätare med blå ventilkran, rör, etikett "1A V-Rum", monterad på vit metallställning, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med röda ventiler, manometrar, rör och kopplingar mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.