Hej, min hobby utanför familjelivet är snickeri eller kanske lite mer slöjd. Jag tillverkar yxskaft, och till det använder jag ask. Går inte igenom så mycket virke men det går ändå åt lite grann i omgångar, och mer om det blir fel.

Snickeriet som jag har fått köpa av tidigare hade inget på lager nu, tyvärr.

Hur gör ni vid inköp av material till era projekt? Beställer ni hem och hoppas på att allt är som ni hoppas på eller vill ni kunna känna och klämma lite på virket innan ni köper?

Till mina skaft är ådringen på virket ganska viktig, jag vill gärna ha dem i linje med ögat på yxhuvudet eller max 45 graders lutning.

Mycket text för en enkel fråga.

Vet ni om det finns någon brädgård i Mälardalen som erbjuder lite mer exklusiva virkesförråd än Bauhaus och som säljer till privatpersoner?

Andreas
 
Sök på Gustav Hedman virke Vallentuna. Ingen aning om han är bra eller inte, men han säljer ask och annonserar lite här och där.
 
  • Gilla
Snow_Stone
  • Laddar…
K
De flesta känner väl till Krister på Nävekvarns slab & wood vid det här laget.. Startade för några år sedan och har nyligen öppnat upp en helgbutik i Hägersten söder och Stockholm

Han har alla möjliga träslag, hela okantade slabs, kantade plank och även mindre avkap
 
  • Gilla
Snow_Stone
  • Laddar…
Tack för att ni tog er tid att svara på min fråga, Nävekvarn har jag hört talas om sedan tidigare, jag trodde att de mer körde på typ bordsskivor. Men det blir att höra av sig till dessa tre nu i veckan och hoppas på att det har något lämpligt hemma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.