Hej!
Vart börjar man, om man har bestämt sig för att bygga nytt.Vi har ingen tomt, men vi vet ungefär åt vilket håll/del av (Norrköping) som vi skulle vilja bo. Skall man bestämma sig först för en leverantör och sen kan få en säljare att hjälpa till leta tomt mark eller skall man skaffa tomten först och sen bestämma sig för en leverantör?Jag har läst att man skall anpassa huset efter tomten. Vi är inne på att ta hjälp av en trädgårdsarkitekt för tomtplanering m.m. Hur fungerar det om man väljer en leverantör som inte har säljkontor i Norrköping, går det över huvudtaget? Hur fungerar möten och liknande? Är det säljaren som reser till Norrköping eller får vi resa till befintligt säljkontor? Eller sköter man allt via nätet, mail och dylikt. Både jag och min sambo har heltids jobb, just nu känns det som att det krävs ett heltids jobb i tid för att bygga nytt! Det är ju så mycket att tänka på… Snäll, Berätta lite hur ni som har byggt / skall bygga, hur ni har börjat?. För min egen del känner jag att det måste hända något nu! Men vart börjar vi! (Tittar även på befintliga hus också, om det perfekta läget dyker upp;) )
 
börja med banken kolla vad era inkomster och kontantinsats blir för riktmärke.
sedan bokar du tomt.
efter detta utgår du från tomt och bankens lånelöfte till att börja välja vilken entrepenad form som passar er.
sedan börjar du kolla dom husföretag som passar er ( och inte oss på forumet)
viktigast är att ni själva spanar in erat drömhus och inte forumets.

men goda råd fråb oss ska du givetvis hämta,och här finns många experter *L*
 
Bra råd, jag vill bara tillägga att ni bör ha en ide om vilket hus ni vill ha innan ni köper tomt, exempelvis enplan, tvåplan. och ungefärlig storlek osv. De flesta tomter har ju begränsningar i byggyta, höjd osv
 
Kolla också detaljplanen med kommunen innan ni köper tomten så att ni vet hur många byggnader man får bygga och om det är någon prickad del av tomten.

Ni kan väl kolla lite parallellt med tomt och hus, men bestämma tomt först.
 
Tackar för alla svar, har börjat ringa till banker för att se vad de kan erbjuda oss i lån m.m Så vi får komma dit och träffas
 
Min tipps är att du endast begär ett lånelöfte från en bank och sedan kollar runt med övriga tills det att ni väljer. Annars får ni en massa kreditprövningar på er och det är inte så kul när ni sedan har bestämt er för en bank. Det kan då ses av vissa banker på ett negativt sätt så ni får ett sämre villkor. Gör gärna en egen kalkyl innan ni kommer till banken då är det inga problem om ni vet vad ni vill och har lite egen kol på läget. När vi var på banken och hade med oss vår kalkyl så var det jätte lätt och bra det var nästan som om dom ville låna ut mer än vad vi vill låna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.