Har köpt en utomhustimer där det står att den endast får monteras vertikalt med urverket uppåt och uttagsdelen nedåt. Väl hemma konstaterade jag att vårt utomhusuttag är monterat så att det endast går att stoppa in timern horisontellt.

Varför är det så viktigt och ska jag byta timer?
 
Har gissningsvis att göra med hur vatten kan tränga in i uttaget. Det sitter väl ett över uttaget förmodar jag? Kan tänka mig att det ska ha gångjärnen med fjäder uppåt. När fjädern tar slut (vilket den ju gör om uret var billigt ;)) så finns det ändå kvar ett visst skydd med denna montering.
 
Pen skrev:
Har gissningsvis att göra med hur vatten kan tränga in i uttaget. Det sitter väl ett över uttaget förmodar jag? Kan tänka mig att det ska ha gångjärnen med fjäder uppåt. När fjädern tar slut (vilket den ju gör om uret var billigt ;)) så finns det ändå kvar ett visst skydd med denna montering.
:surprised: det blev visst lite fel; skulle vara: Det sitter väl ett LOCK MED GÅNGJÄRN över uttaget förmodar jag?
 
Så om jag sätter ett litet plastskydd som går ut över timern som ett tak så ska det inte vara några problem eller?
 
Blå boken 751.51 säger att material i det fria som är placerade så att de skyddas mot regn får ha kapslingsklass IPX1 (måttligt skydd mot inträngande vatten alltså). Man anser att regn kan falla upp till 60 grader från lodlinjen och att det kan spruta tillbaka från marken upp till 0.5m. Garanterar placeringen av uttaget och ditt lilla tak detta så har du sannolikt uppfyllt regeln efterom det är rimligt att tro att din timer har minst IPX1 i alla riktningar.

Finns det risk att du sprutar vatten på tiduret (biltvätt) så gäller andra bestämmelser.

Personligen tycker jag att det är en god ide att alltid se till att utomhusuttag är skyddade på någon sätt, helst genom sin placering (t.ex. under balkong eller skärmtak), annars som du föreslår och kanske ett litet vindskydd i sidled också.
 
Om inte annat så håller de längre då.
 
Betydligt trevligare när om man ska ställa om dem också att ha nått snö och isfritt att knappa på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.