Tänkte bara förmedla en liten ny erfarenhet vi har lärt oss ang ventilerade fasader med Aquapanel.

Kortfattat:
Ville inte bygga i sten/lättbetong för de var så dyrt. Tänkte att de skulle bli vanliga putsskivor istället direkt på utegips och så skulle vi billigare få en putsad fasad, men med trä regelverk.
Sen drog hela ciruksen igång i Hammarbysjöstad om mögelproblem och de ena med de andra. Vi bytte då över en natt byggmetod och gick över till Knaufdanos Aquapanelskivor. Skulle bli "lite dyrare" som dom sa på bygghandeln men var göra, lika bra och säkra upp så vi inte drog på oss framtida mögelproblem. Dessa skivor var de ju bara och putsa sen... hm

Men... nu när de då var dags och putsa huset, visar de sig att de verkar va sjukt krångligt och göra de själv, vilket var tanken från början när vi skulle sätta putsskivor. Nästan ingen vi fått tag på har putsad just dom här skivorna och låta vem som helt exprimentera med fasaden känns lite olustigt så nu återstår bara en av dom största byggfirmorna på Gotland som skall ta sig an projektet.
Dom har nu precis innan slätputsad ett liknande hus och han på firman menar på att de var de mest omständigt skivorna han putsad. De var en si så där 6-7 olika arbetsmoment som skulle göras (om de skall göras rätt enligt anvisningar) istället för så där 3 moment vad en vanlig putsad fasad. Om jag minns rätt, det skall spacklas skarvar med specilla tätremsor, det skall primas, sen putsas, ytterhörn skall förstärkas, sen på med nät över hela fasaden och putsas igen, sen mer primer och sen slutputsningen...
Detta resulterar i ett jäkligt dyrt pris...

Från början hade vi tänkt och putsa vanliga putskivor (tjockputs) själva med goda kamraters hjälp.
Kostnad ca 15000 för matrial. Nu kommer slutnotan för att få huset putsad landa på ca 800-900kr/kvm exkl vilket blir ca 250000kr för hela huset.

Surt sa räven...

De sorgliga är att stenhus hade fan varit billigare nu.. och bättre...

//DVE :- (
 
Lider med dig.........trist.

Angående val av fasad. Så hade vi tegel, men rev ner det å håller på att sätta träfasad istället.
Vi funderade först på tegel, men vi tror inte på detta material längre, pga av allt regnande gär på västkusten, Teglet/fogarna blir mättade av vatten, minusgraderna kommer, vad händer? Jo......krackelikrak.....typ.
Har en granne vars hus är kanonfint (tegel), han får vatten in i sin källargrund....kul. Det som händer är att allt blir så mättat så vattnet rinner ner till slut å hamnar i grunden. Precis så var det för oss.
Så valet var enkelt å väldigt mycket billigare blev det! :)
Å på så vis även ett "nytt" hus! Sen är vi inte speciellt förtjusta i tegelhus.

Lycka till! !
 
Inte så kul att få en så stor oväntad kostnad precis...

Ska själva bygga hus nästa år och vill ha puts och precis som ni har jag kollat på Aquapanel. Om vi bortser från putsdelen för den hade vi ändå tänkt anlita någon för men verkar det bra med Aquapanelen? Monterade ni dessa själva och var det svårt? Hur mycket fick ni betala för materialet per m2?

Jag pratade med en grossist, tyvärr inte där jag bor, som sa att hans kunder tog ca 700 kr/m2 för bara putsningen och ca 900 kr per kvadrat för hela jobbet.
 
DVE skrev:
Om jag minns rätt, det skall spacklas skarvar med specilla tätremsor, det skall primas, sen putsas, ytterhörn skall förstärkas, sen på med nät över hela fasaden och putsas igen, sen mer primer och sen slutputsningen...
Detta resulterar i ett jäkligt dyrt pris...
Intressant.. Min granne har använt aquapanel, och vad jag kunde se så spacklade man bara skarvarna och sedan antar jag att man blåste på puts, för en dag så var det bara klart. Vet enbart att de har anv'änt Maxit-produkter, och mer kan jag inte ta reda på. Tyvärr var man ju inte hemma på dagarna när arbetets utfördes, men tvivlar på att det har primats så värst mycket, och det har bara putsats en gång, sedan målats. Tycker jag borde ha uppmärksammat om det putsades två ggr. Framtiden visar väl vad som händer. Mina uppgifter är ju dock lite vaga då jag inte sett hela processen mer än spacklandet av skarvarna.
 
fresve, du kan ju fråga grannen din, hur dom gjorde, ni bor ju grannar...... ;)
 
PONSILOMA: Jag monterade aquapanelen själv. Inga konstigheter, lite tunga skivor dock när man var själv. Bara och regla upp enligt anvisningar och sen skruva dit dem med självborrande skruv. Skall monteras med lite mellanrum mellan alla skivor, sen spacklas de till. 700kr/kvm? Exkl? 900kr/kvm för hela jobbet = inkl montering? Låter väldigt billigt. Bara och köra på det om de stämmer. Vi får ju betala typ 900 exkl bara för putsningen och då har jag ändå själv lagt väldigt många timmar med montering av skivorna.

FRESVE: Märkligt, inte putsat så som jag hört att man skall. Fast vi skall ha slätputsad fasad, dom kanske har blåst på nått som mer ser ut som spritputs? Sen om jag fattade de rätt skall vi ha nån slags färgad puts så när de väl är putsad skall de inte behövas målas. De skall vara "vitt rakt igenom" så att säga. Minimalt med underhåll i framtiden.
 
K
Det låter som att DVE och fresve's granne har olika tillverkare på tillvägagångssättet. Jag har dock bara koll på maxit-systemet och de använder ingen primer. Däremot så putsar de 2 ggr efter att ha spacklat skarvarna med remsor.
 
K
DVE skrev:
FRESVE: Märkligt, inte putsat så som jag hört att man skall.
Vad man hör är inte alltid vad som gäller. Det är olika från tillverkare till tillverkare. Därför finns det anvisningar.
 
Puts på trähus tycker jag är ungefär som att sätta träpanel på stenhus. Att det blir billigare från början kan mycket väl innebära att det blir dyrare i slutändan. Jag vill med det inte sänka de som gjort på det sättet för några konkreta bevis att det är dåligt/bra finns nog inte, men det kan vara bra att tänka efter lite extra när man står inför ett nytt byggprojekt. Trästommar rör sig som alla vet något vilket kan medföra att putsen tar stryk på sikt. Med ett stenhus slipper du det problemet så länge du har en solid grund, är grunden dålig kan sättningssprickor bildas i putsen och stenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.