Jag har tidigare skrivit inlägg och varnat för Capton AB som gick i konkurs och lämnade oss i sticket och som sedan öppnar upp Capton Teknik AB och fortätter där utan "bakgrund" och skulder som om ingenting har hänt. Bo Johansson och Jörgen Uvenfors tickar på och hoppas på nya samarbeten med andra företag. Hur kan det få gå till så här i Sverige? Jag har ringt många och diskuterat detta; skatteverket, kronofogden, tingsrätten, ALMI, en hel del firmor i samma bransch m.fl och ja det får lov att gå till så, inga problem liksom. Tja en firma börjar gå dåligt, samlar på sig skulder och reklamationer - då är det bästa att gå i konkurs. Man behöver inte ha skatteskulder eller till kronofogden, det är det bästa för då drivs det inte in och man slipper betanmärkningar - nej det enda är att sätta sig själv i konkurs och så tror man på detta att företaget är så. Lämnar man dessutom in det innan den 31 aug så slipper man redovisa för tidigare år. Värsta skämtet - nej så fungerar företagande i Sverige. Lättare att skita i det gamla och bara köra nytt, ellerhur? Skit i de som företaget lämnar i sticket, garantierna upphör och du som kund har ingen rätt att klaga eller få ut något för du är inte prioriterad, det är ALMI, bankerna osv. Lika bara att inse det som kronofogden sa att det heter på svenska "blåst". ALMI ställer upp och lånar på nytt bara du har kompetensen - är det detta vi vill att det statliga stödet skall gå till - rötägg som tar detta som något levebröd. Och sedan behöver det inte vara bara privatpersoner som drabbas när ett företag beter sig såhär, finns ju andra företag som också blir drabbade men enligt svenska regler så har man gett sig in i leken får man leken tåla eller....

Hur skall man göra då? Vi valde en firma som funnit länge på marknaden, som var erkänd och som hade många referenser. Ekonomin såg väldigt bra ut och det var en uppåtstigande kurva - men det hjälper liksom inte. Finns inga garantier att dessa firmor tappar all företagsetik och moral. Vad är det då som krävs? Hur skall man som privatperson isåfall kunna anlita någon överhuvudtaget? Jag frågade runt och det enda är att företaget ställer en bankgaranti annars finns det ingenting!

Jag har pratat med en del företag som Capton varit inblandade i och det är bara att instämma att det är dåligt gjort och inte det som man trodde - men verkligheten ter sig annorlunda, giriga personer tänker inte på hur andra behandlas men detta brukar bli så att man sågar av sig armen som föder en i det långa loppet.

Är det här något som ni reflekterat över?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.