Vill varna andra för vad som har hänt min mormor på snart 90.
Jag har då inte hört talas om detta förr!

Troligt händelseförlopp är som sådan:
- Personen har tagit sig in i låst trapp (samma portkod länge).
- Tagit sig ut på den stora gemensamma balkongen och tittat in genom ett fönster och där kunnat se namn på närstående.
- Man har sedan ringt mormor två gånger tätt följt på varandra och utgivit sig för att vara dels mig, dels min moster och sagt att vi behöver låna pengar och att vi skickar en person som vi uppger namnet på.
- Denna person kommer sedan och får då kort och kod.

Finns risk för att dessa fula fiskar kommer kunna snacka sig runt det mesta så jag vill passa på att tipsa om att se till att inte ha den äldres bankkort kopplat till en konto med större summor pengar.

Vänliga hälsningar,
Argt och kräkfärdigt barnbarn.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
agsom och 8 till
  • Laddar…
Jag blir så fruktansvärt ilsken o arg på dessa low-life tjuvapack som lurar i synnerhet äldre.
Det finns grader i helvetet, o hade jag kommit på någon i färd med att luras på detta sätt hade jag sannolikt agerat på ett icke genomtänkt sätt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Fy fan!
Men metoden att utge sig vara ombud för barnbarn har funnits ett antal år nu.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tyvärr har det blivit vanligare är min uppfattning.
Tjuvar är alltid tjuvar o de gör alltid fel.
Men sättet och de som drabbas har ändrats på senare år.
 
K Kane skrev:
Fy fan!
Men metoden att utge sig vara ombud för barnbarn har funnits ett antal år nu.
Polisen här nere kände inte till det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Polisen här nere kände inte till det
Det var konstigt, här där jag bor har det skrivits mycket i tidningen om just den här metoden att lura äldre människor.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Polisen här nere kände inte till det.
Det kan ju vara så att just den polisen som tog upp anmälan inte kände till det.
De som sitter och utreder brotten känner säkert till det.
 
Okej, detta var en gammal metod, förlåt!
 
  • Älska
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Blir så otroligt trött på dessa pissråttor som ger sig på våra godtrogna äldre och fördärvar deras liv.:thumbdown:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Okej, detta var en gammal metod, förlåt!
Du behöver absolut inte säga förlåt för det.;)
 
Tack @13th Marine, jag hade aldrig hört talas om metoden. Jag ska varna mina släktingar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Okej, detta var en gammal metod, förlåt!
Inget att be om ursäkt för. Hellre en varning för mycket än en för lite.
 
Tidigare var det i Eskilstuna, Södertälje och i västsverige. Metoden kan ha spridit sig Skåne först nu.
 
Just det sättet har inte jag läst om tidigare. Men att utge sig för att vara anhörig har man ju läst om.

Jag tror iofs. inte att de behöver smita in på en balkong för att se genom fönstret vad de anhöriga heter, finns många metoder att ta reda på namn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.