Vill varna för Miele tvättmaskiner som är dyrare men som skall hålla i desto flera år.
Har en Miele tvättmaskin W605 som endast är 7 år (förväntad livslängd är ca 20 år). Nu har tvättrumman gått sönder och en ny sådan kostar ca 3500,-

Det troligaste är att det blir ett helt annat märke i fortsättningen.
 
Tycker det ser tråkigt ut att hänga ut ett varumärke utan fakta, vad baserar du livslängden på? Hur mycket tvättar du osv? Om du vänder på påståendet och säger att 1 av 1000 maskiner INTE håller i 20 år så är väl det på det hela bra statistik? O andra sidan så är vitvaror inte något jag kan men det var bara en reflektion jag fick av ditt inlägg.
 
TS förväntar sig en längre livslängd då Miele är ett dyrt märke. Klart TS är besviken när den inte höll längre än vilken TM som helst.
 
Ja vilket skräp, våran höll bara 21 år.

Protte
 
Päronens Husqvarna tvätt gav till slut upp, -efter 34 års trogen tjänst :)
 
Ulchan skrev:
Vill varna för Miele tvättmaskiner som är dyrare men som skall hålla i desto flera år.
Har en Miele tvättmaskin W605 som endast är 7 år (förväntad livslängd är ca 20 år). Nu har tvättrumman gått sönder och en ny sådan kostar ca 3500,-

Det troligaste är att det blir ett helt annat märke i fortsättningen.
Har aldrig någonsin hört talas om en tvättrumma som går sönder, kan du utveckla lite!?
 
Jag förstår Ulchan.Miele går ju ut i sin reklam att maskinerna ska vara byggda för att klara 20 års användning,är det inte så?
 
mickekarl skrev:
Jag förstår Ulchan.Miele går ju ut i sin reklam att maskinerna ska vara byggda för att klara 20 års användning,är det inte så?
Men ärligt talat vem vill ha samma maskin i 20 år? En så gammal maskin förbrukar avsevärt mer energi än en modern maskin.

Sen så är min egen erfarenhet att "icke Miele" maskiner överlag håller betydligt längre än vad vitvaruhandlarna påstår.

Minns tex när min då ca 7 år gamla Husqvarna tvättmaskin gick sönder. Säljaren i vitvarubutiken hävdade att det var helt meningslöst att reparera en " sån gammal" maskin...
Fick hem en reparatör som bytte lucklåset, kostade dryga 1000-lappen, nu är tvättmaskinen 12 år gammal och har inte varit trasig fler gånger!
 
På bl a Mieles hemsida kan man läsa om kvaliteten: " Hushållsmaskiner från Miele har den längsta hållbarheten Inget annat varumärke uppnår en tillnärmelsevis lång livslängd. Uthållighetstester utförda av det oberoende testinstitutet wfk har visat att Mieletvättmaskiner är de enda av de testade maskinerna som fortsätter att fungera felfritt efter nästan 5 000 tvättomgångar vilket motsvarar cirka 20 års användning." http://www.miele.se/se/hushall/om_miele/13572_13384.htm.
Jag bedömer att vi har tvättat ca 1000 tvättar med maskinen, vilket alltså är en femtedel av förväntad livslängd.
På baksidan av tvätttrumman sitter en "propeller" med tre vingar av gjutet gods. Två av "propellerns" vingar har brutits av.
 
En konstruktionsmiss, materialdefekt, tillverkningsmiss eller så har något extremt hänt någon gång med maskinen, vem vet.

Men med såna löften (i kombination med att dom faktiskt tar betalt för det) ska sånt där bara lösa sig på goodwill. Man köper en Miele istället för Upo pga sånt. Om den överlägsna kvaliteten sen visar sig inte ens vara värd pappret det är skrivet på känner man sig lurad.

Hör av dig till Miele centralt om det går, vem vet dom kanske känner större ansvar än en lokal återförsäljare.

I vårt hus står en Wascator förra ägarna använde (4 personer som mest) som enda maskin och köpte 1960. Funkar fortfarande. Får se om den nya Boschmaskinen vi köpte håller lika länge...
 
Vår Miele är "Made in West Germany". Den fungerar fint fortfarande och går nästan varje dag. Men det säger ju inte mycket om kvaliteten på nyare Miele.
 
Ulchan. Väldigt tråkigt när sådant händer. På din beskrivning låter det som om trumspindeln gått sönder. Jag bara undrar, har du tvättat mattor eller sådant i maskinen?
 
När trumman går sönder beror det nästan alltid på att man stoppat något för tungt, obalanserat eller metallföremål som sabbat trumman...
 
AXS
Har ni pratat med Miele?

Var saklig så kanske det löser sig.
 
Nej, vi har inte tvättat mattor i maskinen. Har nu lärt mig att det som gått sönder heter lagerkors. Det ser ut att vara gjutet i någon slags metall. Lagerkorset har 3 "vingar" varav 2 har brutits av.

I ett försök att laga maskinen köpte vi en annan äldre Miele tvättmaskin. Lagerkorset i den maskinen var helt felfritt och troligen tillverkat i rostfritt. Tyvärr passade det inte till vår tvättmaskin.

Av någon anledning har Miele valt att använda annat(billigare?) material till nyare maskiner.

Vi har haft kontakt med Miele, men de menar att garantitiden har gått ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.