Det här är en dubbelpost från en annan tråd, men det är en varning för säkerhet vid användning av spindelförängare i fräsbord, så jag vill att det skall uppmärksammas:

För de av er som använder förlängare till axeln (jag har Axminsters med ER20-fäste), måste jag påpeka att man bör titta till förlängaren ibland. Jag har haft problem med vibrationer en tid och det visade sig att den hade glidit ut en del ur spännhylsan och satt inte fast ordentligt. Dessutom fanns någon rostliknande avlagring som gjorde infästningen instabil. Putsning med 1200 slippapper och inoljning med kameliaolja (stavn?) gjorde systemet stabilt igen. Jag undrar hur det hade gått om den lossnat. Kolla era förlängare om ni har sådana monterade!

Tillägg:
Om man fräser med stora eller långa fräsar, där man kan förvänta sig stora sidokrafter är det nog en bra idé att montera fräsen utan förlängare. Se bild för exempel. På så sätt blir infästningen stabilare, och man får tillfälle ett kontrollera att förlängaren sedan åter monteras korrekt.
Axelförlängare och fräsbit i metall bredvid tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
pools och 4 till
  • Laddar…
Bra att belysa detta med förlängare, jag har uttryckt min oro för detta tidigare. Släpper ett stål så blir det farligt på riktigt.
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Kan den rostliknande avlagringen ha varit vibrationsoxidering? (heter det så).

När två metallytor med god passform vibrerar och rör sig någrahundradelar i förhållande till varandra kan det uppstå en sorts oxidering som beror på rörelserna.
Du som är verktygsmakare känner säkert till detaljerna bättre än jag gör.
 
Det viktiga var att varna användare för att montera förlängare för att sedan glömma bort den. Förlängaren skall kontrolleras och underhållas regelbundet. Dessutom bör långa överhäng med radiell belastning om möjligt undvikas.

OT: Det finns ett fenomen som kallas spaltkorrosion, men ofta när det gäller korrosion är en förutsättning att det finns någon typ av elektrolyt eller annat medium som kan överföra joner med tillräcklig hastighet. Vilken bakgrunden är till min avlagring vill jag inte spekulera i. Det blir en massa invecklade resonemang som bara ett fåtal är intresserade av att läsa. Detta är i första hand inte ett forum för materialvetenskap, även om jag vid flera tillfällen visat prov på att jag har missuppfattat detta faktum. Jag sysslar som sagt med materialvetenskap och är yrkesverksam inom detta sedan 19 år.
 
Tack för påpekandet, det är nog en bra ide att även kolla förlängaren regelbundet.

OT:
Spaltkorrosion känner jag inte till men det finns ett annat fenomen som antagligen är vanligare som jag är alltför välbekant med. Jag gissar att det är mer ovanligt hos dig än hos många andra men även där bör det gå att finna spår av "helt vanligt mög". Kan det ha varit lite sådant som krupit in i förlängaren och blivt otrevligt. F.ö. vill jag påstå att när vi nu skriver på svenska så har du helt rätt angåend både stavning och benämning på "kameliaolja".
 
En annan varning ang. handöverfräsar (överhandsfräsar?) är att kolla vilken chuck man använder.
6 mm. 8 mm. eller 1/2 tum. Jag kollade inte efter jag bytte frässtål i min, vilket resulterade till att
stålen flög iväg med en enorm kraft. Jag har en veteranbil i samma garage som snickarboa, och
stålet missade precis ena bakskärmen på bilen. För att inte tala om min egen skalle!
 
mattiasp skrev:
Vilken bakgrunden är till min avlagring vill jag inte spekulera i. Det blir en massa invecklade resonemang som bara ett fåtal är intresserade av att läsa. Detta är i första hand inte ett forum för materialvetenskap, även om jag vid flera tillfällen visat prov på att jag har missuppfattat detta faktum. [/I]
Jo, spekulera! Vi andra läser ju intresserat, ler artigt och njuter av att det finns fler nördar med specialintresse än oss själva!
 
Daniel_N skrev:
Jo, spekulera! Vi andra läser ju intresserat, ler artigt och njuter av att det finns fler nördar med specialintresse än oss själva!
Håller med, allt som får en själv att framstå som mer normal är ju positivt...
 
jac skrev:
Håller med, allt som får en själv att framstå som mer normal är ju positivt...
Äh, det är härligt att vara nernördad. Normalt känns rätt trist...
 
  • Gilla
LukasK
  • Laddar…
Det är onormalt att inte vara speciell på något vis :)
 
pools skrev:
En annan varning ang. handöverfräsar (överhandsfräsar?) är att kolla vilken chuck man använder.
6 mm. 8 mm. eller 1/2 tum. Jag kollade inte efter jag bytte frässtål i min, vilket resulterade till att
stålen flög iväg med en enorm kraft.
Jag förstår inte riktigt. Jo jag förstår om du menar att du ex satte ett 8mm stål i halvtumshylsan men så klantig kan man knappt vara så det borde va nåt annat som avses.
 
Passningsrost eller passningskorrosion för de som vill söka själva.
 
Ola C skrev:
Jag förstår inte riktigt. Jo jag förstår om du menar att du ex satte ett 8mm stål i halvtumshylsan men så klantig kan man knappt vara så det borde va nåt annat som avses.
Förlåt 1/4" hylsa ska det vara. Jag satte alltså ett 1/4" stål 8 mm hylsan. Jo, så klantig kan man vara! :surprised:
 
Tror vi närmar oss men 1/4" skulle aldrig vara i närheten av att spännas fast i 8mm hylsa det diffar ju >1.5mm

Det var inte så att du satte 6mm i 1/4" hylsan? ;)
 
Ø12 mm i 1/2"- hylsan kan nog också var en möjlighet att göra fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.