Vi köpte för sex år sedan en fräsch sekelskiftesvilla som inte renoverats sedan 50-talet (badrum dock 70-tal..).
Inför bostadsköpet läste jag på som en tok & lånade böcker på biblioteket allt om husköp för att bli så insatt jag kunde i allt juridiskt o vrår o vinklar.
Jag fick även rådet från bl a min far - som ägt ett ton olika fastigheter i sina dar - att söka bolånet direkt från sbab som skulle ge riktigt bra ränta. Det kändes vettigt hela vägen att ta bolånet via sbab som gav riktigt låg ränta så så fick det bli.

Trots allt jag läste på om så missade jag uppenbarligen läsa det finstilta gällande byggkreditiv (även om det förvisso inte står ett ord om detta att läsa hos sbab visar det nu, då de ej har den tjänsten)!!
Vi har ju nu tagit flera år på oss att tänka igenom utbyggnaden samt renoveringen av vår sekelskiftesvilla, och är på gång med bygglovsritningen samt då detta gällande undersökningen hur det förhåller sig med byggkreditivet...
Total skandal att sbab "mörkar" detta med byggkreditiv när man söker bolånet direkt via dem. Det står ingenstans att läsa, och särskilt i vårt fall då vi uttryckligen var tydliga med att vi köpte en "fräsch orenoverad villa" så framgår det ingenstans vare sig skriftligen eller muntligen att det inte går att låna pengar till renoveringen via dem, vilket m a o sätter oss i klistret både praktiskt och inte minst ekonomiskt då vi nu verkar bli tvungna att lösa ut lån och således betala helt onödiga avgifter.

Synd att göra missen att tro att sbab var någon form av bostadshypotek / bank. Total besvikelse. Vårt bolån är fördelat på tre olika delar, varav två delar är bundna. Litegrann över 13.000:- kostar det att lösa, men varken min fru eller jag har höga löner så det är lite väl för mycket pengar att kasta i sjön.
13.000:- kan läggas på grävarbete och betongplatta m.m. Men - sbab är väl mest mån om att tjäna pengar.
 
Inga hypotek ger kreditiv, kreditiven läggs upp i den vanliga "banken".

Och när det är färdigställt så läggs de över i hypoteksbanken.

Samtliga "vanliga" banker har kreditiv att erbjuda sina kunder.

Vänd dig till ett lokalt bankkontor som fattar besluten på plats, så kommer du att hitta en bra lösning.
 
Min bank erbjuder endast kreditiv om jag lägger bolånen hos dem istället.
Kostnad: Alltså nära 14.000:- för att lösa ut lånen hos hypoteket och placera dem i min bank.
Upp i rök som jag ser det, eller vad man kallar för vidkommande avgifter.

Men självfallet måste jag kolla med alla banker här i nejden. Dags att byta bank? Men hade inte trott att specifikt kreditivet skulle kräva dygn o timmar extra arbete att pula med.
Det finns nog pyssel med att vara hobby-arkitekt, upphandlare o byggnadsmästare.
 
Normalt så går det att få lån i banken/hypoteket om man lovar att lägga över lånen vid nästa normala förfallodag/omskrivningsdag. Nu är iofs min erfarenhet av detta några år gammal.
 
Detta om att lova lägga över lånen när de går ut låter som en rimlig taktik, jag ska prova hur denna teori fungerar i praktiken...
 
Kan som hempularen säger skriva en förbindelse att lägga över lånen när de förfaller i ex-vis SBAB som i ditt fall...

Bara för att klargöra, det är ju inte så att SBAB tjänar 14 000 kr på att du löser dina lån, de har ju kvar en upplåningskostnad som de måste få en ersättning för om du väljer att bryta ditt avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.