Redigerat:
Jag har nog vaknat på fel sida idag, så jag raderade ett långt inlägg om idiotin inom byggbranschen gällande plast, kemikalier och regler inom våtrum, kände det som att jag hade skrivit det förr på forumet, det var inte många som höll med mig, nästan ingen alls, så nu ser jag till min inte stora förvåning en antydan till att de som kommer på nya sätt och regler inte har så mycket innanför öronhåren.
Nästan dags att starta en tråd med gissningstävling om vad/varför det "gick snett" med en del nya branschregler!
" fd. våtrumsbyggare"

Och ja anders07 det har varit känt länge och mer kommer att bli känt, tyvärr!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
STO använder dessa skivor, kallade StoEco Board, i sitt fasadtätsystem StoGuard för att få 2-stegstätning i fasadsystemen "StoVentec" och "StoTherm Vario D+".

Jag har precis fått över hundra kvm levererade (!) för att putsa om huset men inte hunnit montera något ännu. Tydligen håller de precis på att fasa ut dem för att övergå till fibercementbaserade skivor som heter Windstopper.

Känns som jag gått på en riktigt nitlott när jag fick dessa levererade istället för de nya. De skulle vara helt likvärdiga... Så jvla surt! :mad:
 
Videonisse skrev:
STO använder dessa skivor, kallade StoEco Board, i sitt fasadtätsystem StoGuard för att få 2-stegstätning i fasadsystemen "StoVentec" och "StoTherm Vario D+".

Jag har precis fått över hundra kvm levererade (!) för att putsa om huset men inte hunnit montera något ännu. Tydligen håller de precis på att fasa ut dem för att övergå till fibercementbaserade skivor som heter Windstopper.

Känns som jag gått på en riktigt nitlott när jag fick dessa levererade istället för de nya. De skulle vara helt likvärdiga... Så jvla surt! :mad:
Jag hade kollat på möjligheten att ångra köpet. När det gäller distansavtal är det ju t.ex lagreglerade 2 ångerveckor.
 
Om det är någon som vet några fler namn på dessa skivor så lägg gärna till dom i tråden. Så slipper fler köpa fel.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Branschregler gällande våtrum...........jag dör av skratt........och förtvivlan. Pengar, det handlar om att tjäna pengar på nya, "bra" material. Vattenskadebranchsen + 10 år.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
"Windstopper" är Cemberits produkt. Kallas "Minerit-skiva" i vardagligt prat.
 
Litet förtydligande - Windstopper / Minerit har inget med problemen att göra eftersom de är fibercement-baserade.
 
Uppdatering ang mitt köp: jag fick skivorna utbytta och har nu istället en pall med Windstopper som skall spikas upp på fasaden :)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.