Företaget takeliten i stockholm ab åker runt och lurar folk med "takinspektioner" som sedan genererar en offert som man snabbt ska skriva på. Överpriser, lurar äldre och undermåttligt arbete.

Firman drivs på pappret av två personer men i verkligheten så är det Serdar Erdogan som driver firman,
Kollar man på mrkoll.se och slår upp serdar erdogan så ser man att han var folkbokförd på samma adress som ägaren till takeliten, nu har han "flyttat".

https://www.byggnadsarbetaren.se/om...t-for-livsfarligt-jobb-granspolisen-pa-plats/
https://www.byggnadsarbetaren.se/5-bottenbyggen-till-har-varit-en-helt-livsfarlig-hantering/
https://www.fagersta-posten.se/2020...innskatteberg--villaagarna-varnar-for-bolaget

Kan man läsa om hans tidigare bravader.

Hur kan vi då veta att detta är samma person som driver en ny verksamhet som går ut på att lura folk. Bifogar en dom som visar att man flyttat över tillgångarna från bolaget som man satte i konkurs till den nya verksamheten.

Hur ska man göra för att få stopp på dessa bedragare?
 
  • Arg
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Enda/bästa sättet, är att pränta in i sinnet medan man är ung och "har koll" att aldrig någonsin köpa en tjänst av varken telefonförsäljare eller dörrknackare. och då ingår att överhuvudtaget inte prata med dessa kategorier. Jag avbryter telefonförsäljare inom 10s och ungefär samma med Verisure larmförsäljare som knackar dörr.

Häromdagen blev jag uppringd av ngn som på engelska ville "informera" om investment opportunities. Jag drog till med "Fuck off". Precis när jag tryckte bort samtalet hörde jag "Fuck Off you too". Därmed bevisat att det var ett bedrägeri. En seriös investeringsrådgivare skulle inte svara så, oavsett hur otrevlig jag är.
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Det är mina föräldrar som de lurat.

Men jag tänker en del på hur man kan göra på bästa sätt att upplysa andra om vilken verksamhet de bedriver. Bara att ringa folk över telefon och sen kolla på deras tak, känns som ett väldigt tveksamt beteende må jag säga.
 
Tyvärr kommer det alltid att finnas dessa skojare. Att du varnar för dem här är bra. Men det är framförallt beteendet, hur de raggar kunder man måste varna för. De här skojarna har för vana att byta namn på sitt företag med jämna mellanrum, och ofta byter de även namn på "ansvariga", när ett namn blivit bränt.

Utan det är beteendet där företag ringer och ex. påstår att de gör jobb i området och vill komma och titta på ditt tak, ditt avlopp eller vad det nu är. Får det att låta som de är betrodda av någon granne, och insinuerar att det blir mycket billigare för de är ändå igång i området.

Eller beteende att ringa på hos äldre och påstå att deras tak är trasigt och måste fixas.

När man väl har släppt in dem, eller upp på taket. Så blir det ofta skador som inte fanns innan osv.

Det bästa skyddet är att inpränta att ALDRIG överhuvudtaget prata med den här typen av "hantverkare", eller"rådgivare" eller försäljare. Är det något som behöver göras, så skall man själv ta reda på en lämpolig firma. De som marknadsför sig aktivt med telefonsäljare eller dörrknackning är ALDRIG några bra firmor. De bra firmorna har inte tid att ragga kunder så. De har fullt upp ändå. Däremot så är det väldigt ofta direkt kriminella som håller på med den typen av försäljning.

Om man redan när man är någorlunda ung och "skärpt" intalar sig själv att aldrig befatta sig med den här typen av säljare, så är chansen större att man inte heller som äldre låter sig luras. Och vi som har äldre släktingar, försök prata med dem om detta problem på lämpligt sätt. tyvärr vanligt att äldre blir stötta om man försöker varna "för den där trevlige unge mannen som knackade på". Så man kan behöva fundera över hur man skall tackla problemet.

Och det gäller att man har det så inpräntat att man blir tillräckligt upprörd när de ringer så att man utan dåligt samvete lägger på luren utan att låta dem prata klart, framförallt äldre har väldigt svårt att vara "ohyffsade" och bara läggs på luren, detta utnyttjar de. Slutar aldrig prata oavsett hur mycket man säger nej.
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
H
M Mattias Nilsson8 skrev:
Företaget takeliten i stockholm ab åker runt och lurar folk med "takinspektioner" som sedan genererar en offert som man snabbt ska skriva på. Överpriser, lurar äldre och undermåttligt arbete.

Firman drivs på pappret av två personer men i verkligheten så är det Serdar Erdogan som driver firman,
Kollar man på mrkoll.se och slår upp serdar erdogan så ser man att han var folkbokförd på samma adress som ägaren till takeliten, nu har han "flyttat".

[länk]
[länk]
[länk]

Kan man läsa om hans tidigare bravader.

Hur kan vi då veta att detta är samma person som driver en ny verksamhet som går ut på att lura folk. Bifogar en dom som visar att man flyttat över tillgångarna från bolaget som man satte i konkurs till den nya verksamheten.

Hur ska man göra för att få stopp på dessa bedragare?
Aldrig någonsin köpa varor eller tjänster per telefon eller vid dörren! Undantag barn som säljer, kakor, tidiningar osv.
 
  • Gilla
Mattias Nilsson8 och 2 till
  • Laddar…
Det finns en tråd om dessa redan på Flashback gällande takeliten.se . Finns det några andra forum som man kan varna för dessa, så att man sprider ordet så fler får upp ögonen. Är ju snart högtryck för denna typ av verksamhet och vore ju bra om man kunde sätta käppar i hjulet så mycket som är möjligt i alla fall.

Även om polis och dylikt inte gör nåt för att komma till rätta med denna typ av bluff
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.