Vi vill varna andra från att köpa cementgolv (cementspackel) av ett företag som heter Stiltje. Vi beställde från deras butik i Djursholm men huvudkontor och tillverkning finns på Österlen. I samband med att vi köpte golvet bad vi om tips på hantverkare som kunde lägga det. Stiltje rekommendera en byggfirma i Uppsala som enligt uppgift hade lagt deras cementgolv tidigare. Vi ringde företaget för att få in offert, men de meddelade att de inte längre samarbetar med Stiltje och således inte kunde göra jobbet. Efter att Stiltje försäkrat oss om att läggningen av golvet inte var särskilt komplicerad och att den kunde utföras av vilken hantverkare som helst som kan spackla väggar, fick vi de hantverkare vi anlitat för övrig renovering i lägenheten att göra jobbet. Vi valde sedan att vaxa själva men efter vaxning framträder två skoavtryck (som inte syntes innan). Ett annat problem var att vaxet la sig som en hinna på golvet istället för att tränga in. Vi kontaktar då Stiltje för att få hjälp. Enligt deras instruktioner via mail slipar vi om golvet. När vi vi sedan vaxar på nytt uppvisar golvet en extrem flammighet. Viss färgvariation var vi ok med men golvet blev istället fläckigt, nästan som smutsigt. Vi kontaktade då Stiltje på nytt och ber dom att hjälpa oss att hitta någon som kan kolla på golvet. De rekommenderar återigen uppsalaföretaget och ny kontakt tas. Vi detta tillfälle klargör ägaren att han inte kan ta ansvar för Stiltjes golv pga bristande kvalitet och support. Han berättar vidare att han vid fyra tillfällen köpt produkten av Stiljte och samtliga gånger har han fått reklamera pga kvalitetsbrister. Av den anledningen har han valt att avsluta samarbetet. Vi kommer ta detta vidare till ARN, men för dig som funderar på att köpa ett cementspackel från Stiljte kan jag bara avråda!
 
Hej! Bra att veta, tack för info. Jag undrar hur det är med deras franska cementgolv. Jag har helt snöat in på ett av deras mönster, men vet inte hur det fungerar i dusch/badrum.
 
Stiltjes franska cementgolv är ruskigt dyra jmf med exakt samma golv från samma tillverkare fast i övriga Europa (tex Tyskland). Jag kontaktade grossisten som hänvisade mig till Stiltje. Antingen beror deras höga priser på fraktkostnaderna eller på ett saftigt påslag. Ett billigare alternativ är cementgolv från tex Marocko som finns på Marrakesh Design, Tabbouli House och Pinemont, 895-995:-/m2.

CarlMagnus 75, jag förstår inte vilket av Stiltjes golv du har problem med. Är det de franska cementgolven?

Inrederskan, jag tror att de fungerar i duschen då man kan lägga dem utomhus. Det viktiga är nog att du har ett bra och godkänt underarbete.
 
  • Spakänsla i källaren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, tack för info om priser! Jag har kollat en del på Marrakesh och visst har de fina mönster, om inte precis det jag har snöat in mig på hos Stiltje. Men jag ska absolut ge dem ett besök.
Jag tror CarlMagnus75 menar cementspackeln på denna sida: http://www.stiltje.se/farg.asp.
 
Pamela på Stiltje vill ge sin version av det här ärendet:

"Vi beklagar att denna kund varit så missnöjd med produkten CEMENTSPACKEL (inte Cementgolv). Han blev erbjuden ersättningsmaterial men avböjde.
Företaget som nämns i inlägget som tagit avstånd från våra produkter heter FÅLE BYGG. Detta företag började medan man samarbetade med oss att sälja liknande produkter av ett annat märke och vårt samarbetet avslutades därmed.
Stiltje säljer inte längre produkten cementspackel till privatpersoner då det visat sig att många svenska hantverkare har svårt att hantera den. Vi har däremot två andra produkter med ordet ” cement” i sig (båda dessa är cementplattor): Fransk Cementplatta och Stiltje Cement. Dessa båda produkter är lätta att lägga och väl beprövade i svenska hem. Inlägget ovan gäller inte någon av dessa produkter.
Vi på Stiltje hoppas att detta inlägg kan förklarar problemet och hoppas att eventuellt undrande eller missnöjda kunder vänder sig direkt till oss så att vi kan lösa det tillsammans.

Vid tagentbordet
Pamela Moell för Stiltje"
 
Hej, jag har varit med om liknande sak, fast från Marrakech design, Göteborg :(
Lagt plattor i badummet, verkligen superfina. Men efter rekomenderad behandling som vi följde punkt och pricka uppvisar plattorna en färgskillnad. Det är en ljusare kant runt plattorna, och det är nästan alla plattor det gäller. De ser lortiga ut vilket är supertråkigt när man har en vit och fin inredning förövrigt. Kontakten med Marrakech design, Göteborg har varit under all kritik. Enligt egen utsago har de aldrig varit med om liknande problem och de tar ej ansvar för felet. De skickade en golvläggare som de tidigare anlitat som sa att det var fel på plattan men nu säger Marrakech att han hade bristande kunskap om plattan därav svaret. Själva vet de inte utseendet och felet på plattan "då de inte har som policy att åka hem till folk som är missnöjda över sina golv". Kontentan är att de kontaktat fabriken och andra köpare för att se om de varit med om liknande problem men de vet i sjäva verket inte vad problemet är för de har ej sett plattorna.

Väldigt missnöjd kund!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.