Köpte för drygt 2 år sedan 4 ytterdörrar till mitt nybyggda hus från SnickarPer.

Dörrarna är ju inte precis i lågpris segmentet.

Dörrarna heter Amsterdam och Helsinki och levererades gråmålade (RAL 6140 tror jag kulören heter).

2 av dörrarna är monterade i skyddat läge (i garage) och är lika fina som när dom monterades.

Däremot så är 2 dörrar monterade så att dom utsättes för väder och vind.

Dessa har blekts i färgen på ett onaturligt sätt. - Prickar och ränder.

Detta har skett på de delar som inte är skyddade av takutsprång.

Jag vill hävda att färgen är felaktig och inte väderbeständig som man kan kräva på en ytterdörr.

Vid kontakt med reklamationsavdelningen på SnickarPer så avvisades min klagan rakt av.
Det finns bara blekningsgaranti på vitmålade dörrar och garantin varar bara 2 år.

Ja, jag kan acceptera att man sätter en gräns för sina garantier men att bara ha blekningsgaranti på vitmålade dörrar är MYCKET snålt. Gissar att en stor del av produktionen består av andra kulörer!!??

Ett seriöst företag bör också ha en generös tidsram om ett fel kan konstateras.

Men det värsta, tycker jag, är att det var ett totalt ointresse att överhuvudtaget visa intresse och undersöka vad som gått fel.
Det enda sättet att förbättra sin produkt för framtiden är att titta i backspegeln och se tex på reklamationer vad som kan förbättras. Men ICKE!!!

SLUTSATS: Köp inga produkter från ett företag som är så totalt ointresserad av kundvård och att lära för framtiden för bättre produkter.

Roland
 
Mitt standardtips i sådana här lägen är att du kontaktar företagets VD direkt. Det är rimligt att företaget har begränsningar i sin garanti mot färgförändringar, en dörr kan nog inte se ut som ny efter några år. men detta låter som det ev. kan vara en onomalt stor avvikelse.

Rent praktiskt så har jag för mig att dörrtillverkarna rekomenderar att man skall vaxa målade dörrar med bilvax. Det skall dels kunna återställa färgen i viss mån från blekning, dels skydda mot vädrets inverkan. Kanske värt att prova (om det finns även snicka pers rekomendationer).
 
Kärnfrågan är väl mer är det över 2 år sen eller under 2 år sen? Sen vad står det i avtalet om vad garantin omfattar? Dessutom, har du fortfarande 1 års reklamationsrätt kvar. Så har du gjort en reklamation eller ett garantianspråk? Det är två helt skilda saker.
Är det ett reklamationsanspråk är det du som skall bevisa att det är ett faktiskt fel. Kan du inte det har du inte mycket att hämta. Är det ett garantianspråk som faller utanför 2 år, ja då finns det inte mycket att klaga på. 1 till 2 års garanti kan nog anses vara praxis
 
Ja, jag har inte lämnat någon skriftlig reklamation eller garantianspråk.
Dörrarna köptes för mer än 2 år sedan men monterades inte omedelbart som det ofta är vid nybygge.
Kontakt har varit via telefon med reklamationsavdelning som tydligen består av 1 man. Jag tror han presenterade sig som Fransson eller Jansson

"Frohike" du spekulerar bara om hårklyverier.

Kärnfrågan är om ett företag förtjänar sina kunders förtroende och då måste man vara proaktiv och ständigt förbättra sig.

Detta anser jag inte att SnickarPer har uppfyllt och därför förtjänar dom inte heller potentiella kunders förtroende.

Därför är det "VARNING"
 
Började på ett långt svar som jag lyckades radera :(
Men ska återge det imorgon. Om jag glömmer i midsommarfirandet så pm mig ska jag posta ett svar sedan. / en med snickarper i hela huset och med liknande problem som löst sig hyfsat
 
roland53 skrev:
Ja, jag har inte lämnat någon skriftlig reklamation eller garantianspråk.
Dörrarna köptes för mer än 2 år sedan men monterades inte omedelbart som det ofta är vid nybygge.
Kontakt har varit via telefon med reklamationsavdelning som tydligen består av 1 man. Jag tror han presenterade sig som Fransson eller Jansson

"Frohike" du spekulerar bara om hårklyverier.

Kärnfrågan är om ett företag förtjänar sina kunders förtroende och då måste man vara proaktiv och ständigt förbättra sig.

Detta anser jag inte att SnickarPer har uppfyllt och därför förtjänar dom inte heller potentiella kunders förtroende.

Därför är det "VARNING"
Spekulerar??? Hårklyveri? Det är ju av betydelse vad du har gjort. Hävdar du garanti förstår jag inte varningen.

Ett företag skall absolut förtjäna sitt förtroende, men någonstans måste även ett företag dra sin gräns. Tyvärr kunden har inte alltid rätt.

Du skriver att "Ett seriöst företag bör också ha en generös tidsram om ett fel kan konstateras.
" - Ja du har enligt lag 3 år. Reklamationsrätten mot ursprungsfel

Har du ens läst garantivillkoren?

Läser jag på Snickarpers hemsida så varnar de för ALLT som du klagar på. Till och med tillverkaren av färgen varnar för att underhåll krävs.
Det står att målade dörrar skall ses till 2 ggr/år. Är detta något som du har gjort?
Det står även att i utsatta lägen påverkas livslängden på färgen avsevärt.
Det står även att man bör använda bilvax för att förlänga livslängden på färgen

http://www.snickarper.se/Documents/Kataloger mm/Akzo Åldring av målade ytor.pdf
http://www.snickarper.se/Global/Rad...rr/SnickarPer_YD_skotsel_underhall_091125.pdf
http://www.snickarper.se/Documents/Kataloger mm/AkzoNobell_Underhall_Ytterdörrar20100817.pdf

De skriver även

"3.3 Felanmäla efter 2 år
Tillverkningsgarantin gäller i 2 år efter SnickarPers försäljningsdatum. Fel som anmäls efter att tillverkningsgarantin
löpt ut handläggs endast om de härrör till dörrens form eller till kondens inuti isolerruta.

6.9 Innebörd av garantier
• 2 års tillverkningsgaranti: Omfattar hela produkten inkl alla ingående material, såsom glas, SnickarPer lämnar ingen garanti på färgbeständighet på andra kulörer än vit.
• 10 års formstabilitetsgaranti: Garanti mot att en buktighet överstigande 4 mm på dörrbladet uppstår.
• 10 års garanti mot kondens i isolerglas: Kondens får ej uppstå invändigt mellan glasen.
"


Så ja, jag förstår Snickarper. Du har inget fel på din dörr, du har efter vad man kan tolka det som inte följt varken skötselråden, du har inte läst garantivillkoren, varvid du inte har ett case att driva. Så då kan man fråga sig, var vill du varna för?
 
Redigerat:
Jag kan lätt sätta mig in i TS sits att ha beställt målade dörrar från en seriös firma och missnöjet att dörrarna efter ca två år inte är särskit roliga att se på även om de kan öppnas utan problem. Får villigt erkänna att jag inte har koll på dörrar från Snickar Per, men från kommnetarerna så gissar jag att det inte är det billigaste märket på marknaden. Så jämfört med att köpa en dörr för en bråkdel av kosntnaden från exempelvis byggmax så förväntar man sig troligen lite mer.

Jag har inte kollat upp frohikes uppgifter men antar att de stämmer, så köper man en dörr från SnickarPer så krävst det att den ska "ses till" minst 2 ggr per år (vad innebär egentligen den tillsynen???) Har man dessutom dörren utomhus så kan livslängden på färgen påverkas avsevärt??? (Vad är ett utsatt läge?) Ska man dessutom försöka hålla dörren i någorlunda skick så ska man vaxa den med bilvax.(Vilket vax är godkännt för det syftet. Känns spontan knepigt att förutsätta att dörrägare ska inse att de måste vaxa dörren med ett bilvax, men det kanske står i instruktionerna.

Jag måste säga att jag blir lite förvirrad av alla villkor. Man köper förmodligen en dörr så att man kan komma in i huset utan problem, köper man SnickarPer om jag förstått det rätt så vill man komma in i huset med lite mer stil än exempelvis byggmax dörrar. Får villigt erkänna at jag inte har koll på hela situationen men när exempelvis Mecercedes höll på och rostade sönder så tog bolaget en hel del goodwill-kostnader för att de antagligen ansåg att varumärket var viktigare än deras luftiga garantivillkor. På samma sätt kan man kanske tycka att en dyr dörr ska hålla mer än två år även om det är ett "extremt" läge och TS inte sett till dörren två ggr per år (vad innebär egentligen det?) och inte insett att dörreländet skulle vaxats med bilvax oftare än en egen stackars bil får en behandling:D
 
Redigerat:
Det står rätt bra vad tillsyn innebär i länkarna. Det är även hyffsat förklarar vad utsatt innebär.
 
Jämför t.ex skinnsoffor, en dyr exklusiv soffa behöver mer underhåll och lämpar sig mindre bra till barnfamiljer/hundägare än vad en billig skinnsoffa gör pga av finare skinnkvalite är känsligare för åverkan
 
Ja, vad vill jag varna för?
Jo, mr_bygg sammanfattde det ganska bra.
Oskäliga eller märkliga garanti villkor med bla bilvaxning.

Man kan ju hitta på en massa regler för att undslippa sitt ansvar eller rättare sagt. Jag har inte formellt krävt ersättning men attityden hos "reklamationsavdelningen" var sådan att en vilja att förbättra sin produkt eller undersöka defekt produkt för att kunna förbättra för framtiden var helt obefintlig.

Detta är det mest skrämmande och så bör inte ett SERIÖST företag arbeta.
 
Drift & skötsel intruktioner måste man väl ändå följa för att man ska ha en chans att få igenom en skada/reklamation eller?!

Jag tror inte att det är många företag som gör "Goodwill" för kunder som inte har sköt prokter enligt anvisningar. Att blanda in Mecercedes i det hela som har en helt andra marginaler (förstår i och för sig inte på personer som köper bil för så mycket pengar, de måste vara dåligt utrustade ;-) )

Eller så blir det annars som en granne till mig som undrade varför hans bil slutade fungera efter 3 år han köpte den (ny). Det var ingen som sa när han hämtade bilen att bilen skulle gör service regelbundet och han tyckte att han inte hade anledning att läsa "Drift & skötsel". Så nu står han med en obrukbar bil, dyrt lån, bilföretaget vägrar ge honom en ny bil via nybilsgaratin därför han inte ha skött bilen enligt "Drift & skötsel" och ett försäkringsbolag som vägrar ge han ersättning...
 
SnickarPer vill svara följande till roland53:

"Hej Roland,
Det är olyckligt att jag sett ditt inlägg angående dörrarna från SnickarPer först nu.
Jag vill ändå skriva en kommentar här.

SnickarPers dörrar är målade med högvärdigt 2 komponent polyuretansystem.
Detta ger en ythård yta och god fuktresistens som till viss del skyddar träet i dörren.
Den målade ytan måste ändå besiktigas och rengöras regelbundet och vid kulörtförändring och glansnedgång rekommenderar vi polering.

Vad jag förstår av din text är dörrarna i fråga placerade så att de är utsatta för yttre påfrestningar och blekningen har skett just där dörrarna inte är skyddade av tak.
I dessa fall krävs ännu mer omsorg av dörren.

Placeringen påverkar dörrens och färgens livslängd, som du säkert kan se och jämföra själv med de SnickarPer-dörrar du har i garaget.
Detta är tyvärr inget vi på SnickarPer kan påverka mer än genom det förebyggande behandlingar av dörrarna vi gör innan de skickas till kunden.

Av ditt inlägg framgår inte huruvida du uppfattat eller följt de råd om skötsel och underhåll vi tillhandahåller och därför är det svårt för mig att säga om blekningen är onaturlig.

Framför allt är det väldigt olyckligt att du upplever att du blivit förbisedd av vår reklamationsavdelning. Detta ska givetvis inte få hända.

Jag skulle önska att du hörde av dig till mig för en närmare beskrivning av ditt ärende och för att undersöka om ditt ärende blivit korrekt behandlat, men framför allt för att framföra en personlig ursäkt för att du anser dig blivit oprofessionellt behandlad.

Med vänlig hälsning
Fredrik Gustafsson
Säljare Snickarper AB
Tel. 0370-41884"
 
IMG_0065.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar en dörr från Snickarper som installerades hösten 2009, med tydliga fuktskador.

Så här skriver Snickarper som svar på min reklamation:
Enligt garantivillkor så gäller fabrikationsgarantin 2 år och därmed utförs ingen åtgärd.
Råd om åtgärd har jag svårt att ge när skadan har gått så långt. Vid första tecken på att färglagret spricker så måste slipning och målning utföras för att förhindra att fukt tränger in i dörrbladet.

Att Snickarper inte ens vill ge råd om åtgärd är extrem dåligt, anser jag. De om någon bör veta vad som måste göras.

Missnöjd kund
 
S
Raab skrev:
[bild]
Bilden visar en dörr från Snickarper som installerades hösten 2009, med tydliga fuktskador.

Så här skriver Snickarper som svar på min reklamation:
Enligt garantivillkor så gäller fabrikationsgarantin 2 år och därmed utförs ingen åtgärd.
Råd om åtgärd har jag svårt att ge när skadan har gått så långt. Vid första tecken på att färglagret spricker så måste slipning och målning utföras för att förhindra att fukt tränger in i dörrbladet.

Att Snickarper inte ens vill ge råd om åtgärd är extrem dåligt, anser jag. De om någon bör veta vad som måste göras.

Missnöjd kund
du måste ju ha sett där innan det var så där stort??
 
Det är svårt att ge råd hur att laga skadan pga att det nästan är omöjligt att i färghandeln köpa vanlig oljegrundfärg. Man blir pålurad vattenburen akrylatfärg och dörren ruttnar innan jul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.