Kanske agerar alla vitvarutillverkare på samma sätt, men Mieles service är under all kritik! Förhoppningsvis beror det på att deras produkter sällan går sönder, men om de gör det...

Vi köpte en ny kyl och frys i mars. I slutet av maj löste larmet ut på frysen och trots återställningar så löste det ut jämnt och ständigt (dessutom alltid mitt i natten). Vi ringde Miele som kom ut två veckor senare. Servicekillen stängde av larmet och den automatiska avfrostningen. När jag jagade dem några veckor senare fick jag reda på att det var ett fabrikationsfel och att man ska byta ut något elektroniskt kort och fläkten. Nu är det augusti och jag vet fortfarande ingenting. Jag har en ny frys som inte fungerar som den ska. Den håller kylan, men kan inte larma eller frosta av!

Miele tar rejält betalt för sina produkter, men servicen är under all kritik. Jag kan leva med långa ledtider, men då kräver jag kommunikation...
 
Har Miele sagt att de ska byta ut elektroniken i din enhet?

Har du ringt Miele och frågat vad som händer?

Att företag inte löpande uppdaterar en kund om vad som händer är ju inte direkt unikt för Miele, särskilt under semestertid när en del företag stannar av medan andra nöjer sig med att trappa ned...
 
Jodå, sista veckan i juni blev jag lovad reperation inom två veckor. Idag pratade jag med servicechefen som tyckte det var normalt och han lovade reparation inom två veckor (vilket jag inte tror ett dugg på - på tisdag om 14 dagar ringer jag honom igen!).

Tydligen är det ett fabrikationsfel som drabbat alla skåp av den typen även om inte felet uppstått överallt (ännu). Således är det inte ett enstaka fel!

Ja, Miele har sagt att de ska byta ut elektronik och fläkt! jag är nu trött på att jaga Miele för att få besked. Återförsäljaren har inte heller fått någon information om att de har ett fabrikationsfel!!!

Kundvård är nog något som Miele borde fundera på! Man kan inte leva på ett rykte om kvalitetsprodukter när man inte kan hantera när det går snett!
 
Om fjorton dagar bör du nog ringa servicechefens chef istället. ;)
 
T
Hmm...
Om en hel serie dras med detta fel får dom inte "mörka" om detta. Tänker på alla annonser från företag som antingen återkallar produkt x eller genom allmän annons utbyter del x kostnadsfritt vid typiska elfel.

Vad händer om ditt nya skåp orsakar fuktskada i huset (avfrostningen läcker ut på golv utan att något larm fungerar ?), ditt försäkringsbolag kommer att hänvisa till Miele i detta fall då dom kopplat ur larmet och då indirekt bör vara skadeskyldiga.

Ett samtal från ditt försäkringsbolag till Miele kan ev få fart på dom. Snabbast reaktion är en artikel i en dagstidning om en felaktig kylskåpsserie.
 
kelju skrev:
Kanske agerar alla vitvarutillverkare på samma sätt, men Mieles service är under all kritik! Förhoppningsvis beror det på att deras produkter sällan går sönder, men om de gör det...

Vi har precis haft service på vår Husqvarna kyl (Electrolux service). Det började med att saker frös i kylen, reglerade termostaten (gammal hederlig "i med en enkrona och vrid" variant) utan lyckas. När värmen kom med extra fuktig luft innebar det att det snabbt byggdes på med is.
Ringde service en torsdag, mycket vänligt bemötande av en tjej i kundtjänst som tog alla detaljer om vilken modell etc. samt felbeskrivning. När det senare kom till bokning av servicetid beklagar hon sig och säger att ni kan få en tid tidigast på tisdag, då problemet inte ansågs akut och de hade mycket att göra... Blev mer eller mindre chockad då min tro var att inom en vecka kommer inte någon att komma och ens titta på skåpet.

Var inte själv hemma under själva servicen men killen som kom hade fler teorier vad som kunde vara fel och bytte alla de saker som kunde vara fel samt fyllde på med mer köldmedium. Han ringde även dagen efter för att försäkra sig om att kylen fortfarande fungerade som den skulle.
Han tog även av sig skorna och använde en hård plastskiva för att skydda golvet då kylen drogs fram vilket ger extra + i kanten...

I vårt fall fungerade servicen klanderfritt. Hoppas det löser sig med Miele.

P.S
(Hade ett Siemens skåp vars kort brakade i min gamla lägenhet även denna gång gick det mycket snabbt att få hjälp (BSH i Solna) dom hade fastpris (tror det var 1500) på byte av kortet och i detta ingick en resa på 3 mil enkel väg...)
 
Kan bara rekommendera de märken som elektroskandia servar dvs cylinda och något/några till.

klockren och snabb service
 
På tal om Miele och dålig service så har jag en bekant som har råkat ut för den ultimata servicetabben:

Han införskaffade en Miele Spis med kombinerad varmluftsugn och micro. Eftersom han höll på att renovera huset så gick det ca 1 år innan han provade spiser första gången. Direkt löste en säkring ut. Eftersom han är händig med elektronik och har jobbat som servicetekniker så öppnade han spisen och hittade felet ganska omgående. För att behålla garantin så skruvade han ihop spisen och lämnade in den till Miele. Efter ett par veckor kontaktade han servicestället och frågade hur det gick. Killarna hade inte hitta felet än. Eftersom har redan viste vad det var för fel så försökte han lite diskret ge dom ledtrådar. Veckorna gick och till slut ringde han upp och frågade om det var okey om han kom ner själv och hjälpte dom eftersom han sa att han hade en ganska bra aning om var felet var. Sagt och gjort , han åkte till servicestället och fixade sin egen spis!!! Efter det så fick han ett presentkort och förnyad garanti som plåster på såret...
 
Tänkte fylla i hur det går i min följetång med Miele...

Eftersom jag blev lovad kontakt inom 10 dagar den första augusti så har jag därefter försökt kontakta Miele igen! Vid flera tillfällen har jag hamnat i kö till kundtjänst, men efter ett par minuter blivit bortkopplad! Vid flera tillfällen har jag sökt servicechefen igen men bara hamnat i hans röstbrevlåda. Den första september (fredag) kom jag äntligen fram och fick då besked att Miele bokat en servicetid den 6/9 (onsdag). Trevligt att man berättat det för mig också. Samma dag skrev jag ett e-mail till Mieles VD, men hittills inget svar! I onsdags var så Miele hos oss igen (jag var inte hemma själv) och bytte det som skulle bytas. Hade inte min fru påpekat det så hade serviceklåparen glömt koppla in strömmen igen. När jag på natten kom hem från en tjänsteresa såg jag direkt att lamporna på frysen inte blinkade som de skulle och mycket riktigt efter konsultation i bruksanvisningen så stod det att jag skulle kontakta Miele! Enligt min fru så blinkade frysen på samma sätt när serviceklåparen var där!

Det var bara att ringa Miele igen! Har nu fått en ny tid om två veckor! Tjejen på servicebokningen ringde dessutom upp serviceklåparen som uppenbarligen inte är utbildad på Mieles produkter eftersom han först tyckte att det var korrekt att lamporna blinkade på detta sättet och sedan inte trodde att det skulle hända något med frysen (till saken hör att vi nu åker på semester i en vecka...).

Jag börjar tröttna ordentligt på detta företaget nu! Vem ska betala all förlorad arbetstid då vi måste vara hemma för att de inte gör sitt jobb!!!???

Nu blir det ett nytt e-mail till VD'n, men får jag inget svar ska jag börja dra i mina kontakter på journalistsidan... Fast egentligen har jag inte ens tid att försöka hävda mina rättigheter som konsument!
 
Inte för att det hjälper dig, men innan jag köper vitvaror brukar jag kolla upp vem som servar vilket märke på hemmaplan, sedan kollar jag upp hur lång servicetid de har, om de har utbildad personal för just produkten jag tänker köpa osv. Alla produkter kan gå sönder, det är först då man ser hur väl utvecklat märkets serviceorganisation är.

I ditt fall låter det som om miele har brustit i sin kvalitetskontroll på flera områden vilket är tråkigt. Med tanke på hur miele vill framstå hoppas jag det löser sig för dig snart och att du blir kompenserad.
 
fredl skrev:
Inte för att det hjälper dig, men innan jag köper vitvaror brukar jag kolla upp vem som servar vilket märke på hemmaplan, sedan kollar jag upp hur lång servicetid de har, om de har utbildad personal för just produkten jag tänker köpa osv.
Herrejösses det låter som ett väldigt jobbigt liv. :-/
 
Ca 30 minuters merjobb för ett mer problemfritt ägande, en rätt så lätt ekvation i mina ögon.
 
Samma här. Vet att elektroskandia har suveränna servicekillar häromkring och att Cylinda har dem för service. dvs det blir cylinda därför. Sen går ju inte cylinda prylarna sönder så jag har inte kunnat utnyttja servicen på länge :)
 
fredl skrev:
Ca 30 minuters merjobb för ett mer problemfritt ägande, en rätt så lätt ekvation i mina ögon.
Måhända, men gör du i konsekvensens namn likadant med alla kapitalvaror och tjänster du köper?
 
Visst undersöker man nya produkter innan man köper dem, något så enkelt som en google sökning på produktens namn och "problem" kan ge en fingervisning om det finns ofta förekommande fel.

I dagens uppkopplade samhälle är det väldigt lätt att skaffa sig information, det gäller bara att veta hur man söker efter den och hur man bör gallra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.